RECENSIE: Goodbye June - Nor The Wild Music Flow

Goodbye June
recensie cijfer 2013-08-02 De zomer van 2005, specifieker de maand juni, biedt voor de familie Baker uit Indiana, Amerika geen plezierige herinneringen. Shane Baker, militair en met verlof thuis, raakte betrokken in een fataal ongeluk. Zijn broer Tyler en twee andere neven kwamen bij elkaar om door middel van het schrijven van muziek hun broer en neef te herdenken. De band die vervolgens ontstond gaven ze de gepaste naam Goodbye June. Nadat ze in 2009 naar Nashville verhuisden, duurde het nog drie jaar voordat hun debuutalbum zou verschijnen. Dat album is nu uit en luistert naar de naam Nor The Wild Music Flow.

Zeggen dat Goodbye June een rockband is, doet hen eigenlijk te kort. Natuurlijk is het rockmuziek maar met vele invloeden die voornamelijk uit hun jeugd afkomstig zijn. Zo is de gospelmuziek die ze vroeger in kerken speelden niet direct te horen, maar geven de heren dit wel als inspiratiebron aan. Veel duidelijker zijn de bluesinvloeden van oude bekenden als Stevie Ray Vaughan en Booker T & The MG’s, welke ze in een lokale bluesbar langs hoorden komen.

De zangpartijen doen soms denken aan Bon Jovi, maar zanger Landon Milbourn heeft een wat rauwer stemgeluid. Vanaf openingsnummer ‘Man I Am’ knalt zijn stem de kamer in. Een wilde gitaarsolo maakt het bombastisch klinkende nummer af. Vanaf dat moment word je bij de lurven gegrepen en duidelijk gemaakt dat er met de rock van Goodbye June niet valt te sollen. Het zit ‘m niet in keiharde gitaarriffs of supersnelle tempo’s. De finesse zit in de details: in de kleinste hoekjes zit een onverwacht melodietje of bruggetje verstopt, wat de muziek elke keer verrassend weet te maken.

Op deze manier behoudt Nor The Wild Music Flow continue de aandacht. De volvette songs van de multi-instrumentale neven blijven met hun interessante rock vragen om een nieuwe afspeelbeurt. Goodbye June mag trots zijn op hun mooie debuutplaat, welke alleen op het allerlaatst een klein beetje inzakt. Dat mag echter de pret niet drukken.
Recensent:David van der Lof Artiest:Goodbye June Label:Teenage Head Music
Cover Status Quo - Bula Quo!

Status Quo - Bula Quo!De nieuwste Status Quo release is een soundtrack rond de film Bula Quo! ....