RECENSIE: Leafblade - The Kiss Of Spirit And Flesh

Leafblade
recensie cijfer 2013-06-26 Maar liefst zeven jaar geleden is het alweer, toen de progressieve band Leafblade haar eerste album uitbracht. De uit het Verenigd Koninkrijk afkomstige band werd jaren geleden al gevormd door de twee jeugdvrienden Sean Jude en Danny Cavanagh (gitarist in Anathema). Hun eerste plaat was vrijwel volledig gericht op de akoestische gitaar en was daardoor erg rustig van aard. The Kiss Of Spirit And Flesh is daarentegen net wat rauwer, ritmischer en elektrischer ingesteld.

Ook de toevoeging van drummer Daniel Cardoso (tevens uit Anathema) drukt zijn stempel op de muziek. Dit is meteen te horen in openingsnummer ‘Bethlehem’, welke rustig begint maar steeds verder opbouwt. Hierdoor ontstaat er ruimte voor begeleiding van elektrische gitaar en drums. Het heeft allemaal wat weg van de manier waarop Porcupine Tree’s ‘Trains’ eindigt. Dit beeld wordt doorgezet in de daarop volgende nummers, waarin ook meerstemmige zang zorgt voor kleine intermezzo’s in de langere liedjes.

‘Fuchsia’ is een prachtig instrumentaal nummer wat erg doet denken aan de stijl van het eerste album Beyond, Beyond. Het is een fijne opmaat naar ‘Oak Machine’, welke deze gang in eerste instantie voortzet maar later door enkele korte gitaarscheuren toch een verrassende wending neemt. Zo gaat het album door tot het slotnummer ‘Portraits’, een bijna elf minuten durende song welke door de zang zelfs even doet denken aan Fleet Foxes.

Leafblade heeft met dit tweede album door het toevoegen van instrumenten voor een iets andere richting gekozen. De akoestische nummers springen er nog steeds uit, maar de drums en elektrische gitaar zijn een welkome toevoeging en afwisseling. De over het algemeen lange nummers (gemiddeld zo’n zes minuten) zijn niet te lang en bieden genoeg variatie. Het is de vraag voor welke muzikale richting Leafblade nu gaat kiezen. In ieder geval laten ze ook op The Kiss Of Spirit And Flesh horen hun oude sound nog niet kwijt te zijn.
Recensent:David van der Lof Artiest:Leafblade Label:Kscope
Cover Cas Haley - La Si Dah

Cas Haley - La Si DahDe Texaanse zanger en liedjesschrijver Cas Haley (1980) behaalde in 2007 de...