RECENSIE: Howl (NL) - Bloodlines

Cover Howl - Bloodlines
recensie cijfer 2013-05-14 Als iemand je vraagt wat sludge metal nou precies is dan is het antwoord moeilijk te geven. Probeer voor een leek maar eens een muziekstijl te omschrijven die elementen van doom, stoner, heavy metal, hardcore en deathmetal gebruikt. Zodoende gebeurt het dat we ondefinieerbare bands maar gemakshalve in dit hokje plaatsen om er snel vanaf te zijn. Bekendste bands die we vaak als sludge brandmerken zijn Kylesa, Baroness en Mastodon, hoewel deze bands allemaal een geheel eigen geluid hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de persinfo bij Bloodlines, de tweede plaat van het Amerikaanse Howl, juist deze bands als referentie worden gebruikt. Zodoende zetten we Howl dan ook maar weg in de sludge hoek.

Los van het hokjesfetisjisme- in de metal nogal gangbaar- horen we tien smerige en brute, over het algemeen vrij vlotte metalnummers voorzien van gruizige riffs en de schuurpapieren, tegen de grunt aanleunende, stem van Vincent Hausman. De songs zijn echter onderling wat inwisselbaar en moeten het vooral hebben van de ijzersterke riffs. Zodoende luisteren de eerste vier nummer weg als één lang nummer dat pas onderbroken wordt door het doomy ‘Down So Low’. Hiermee hebben we gelijk het hoogtepunt van de plaat te pakken. In het daaropvolgende ‘Your Hell Begins’ horen we ter afwisseling een stevige blastbeat, maar de daaropvolgende nummers hadden zo weer samengesmolten kunnen worden tot één song. Bij afsluiter ‘Embrace Your Nerve’ horen we gelukkig weer wat doom elementen.

Slecht is het niet wat Howl ons met Bloodlines voorschotelt, maar het heeft nog niet het niveau van de genoemde invloeden. Daarvoor is het geluid op dit album nog wat te eenvormig, ondanks de batterij aan ijzersterke riffs. Neemt niet weg dat liefhebbers van sludge gerust deze plaat eens kunnen proberen. Howl heeft voldoende potentie en misschien pakt deze plaat jou wel.
Recensent:Jan Didden Artiest:Howl (NL) Label:Relapse Records
Cover Freek de Jonge - Zonde

Freek de Jonge - ZondeMet Zonde maakt Freek de Jonge een opvolger op het drie jaar geleden...