RECENSIE: Rigby - Fire & Ice & Sugar & Spice

Cover Rigby - Fire & Ice & Sugar & Spice
recensie cijfer 2012-10-31 Oktober van dit jaar stond in het teken van Rigby. Althans, voor henzelf en de schare fans in ieder geval. Het derde studioalbum Fire & Ice & Sugar & Spice is vol trots gepresenteerd in een bomvolle Tivoli in Utrecht, en ligt inmiddels ook in menig platenzaak. Een nieuwe plaat, met een nieuw Rigby.

De mannen die zichzelf aan heel Nederland voorstelde in een biercommercial, een aantal jaar geleden, kennen we voornamelijk van hun debuutalbum; Everything Must Go, waar ze menig zaal mee plat hebben gespeeld. Vervolgplaat Solid Ground werd iets minder goed ontvangen, vandaar dat Rigby er waarschijnlijk voor gekozen heeft het ditmaal over een geheel andere boeg te gooien. De formatie kromp naar een trio, waarbij de elektronica de achtergelaten leegte doet opvullen. De gitaren zijn er nog wel, maar er is ditmaal meer ruimte gekomen voor bas, beats en de synthesizers. Nieuwe single ‘Can’t Dance (But I Can Move)’ is daar waarschijnlijk het beste voorbeeld van.

Daarbij valt het volle geluid, met dank aan diezelfde synthesizers, erg op. ‘Suitcase Full Of Dreams’ zit vol inspiratie van bands als Coldplay en Snow Patrol. Dit openingsnummer is verrassend genoeg om de luisteraar op de dansvloer uit te nodigen. De liedjes, met aan het front Christon Kloosterboer, klinken stabiel. Extremen, op ‘If Bush Was Born In Bagdad’ in negatieve zin na, ontbreken. Hoewel de teksten weloverwogen zijn, blijft de bijbehorende muziek achterwege.

‘Earth Meets Water’, ‘(How I Love How You) Love Me Like You Do’ en ‘Dreaming’ zijn noemenswaardige onderdelen van dit album die weinig uitschieters kent. Rigby 3.0 weet Fire & Ice & Sugar & Spice zowel met vrolijke, zwoele als funky klanken te vullen. En het is ze nog aardig gelukt ook. Met dit dozijn aan poprock nummers moet het Christon, Lars en Bart lukken weer voor twee jaar van vele successen te genieten.
Recensent:Joey van der Leemputten Artiest:Rigby Label:FAM Records
Cover Gert Vlok Nel - Onherroeplik

Gert Vlok Nel - Onherroeplik Gert Vlok Nel is een van de bekendste dichters uit Zuid Afrika. Zijn werk...