RECENSIE: Ry Cooder - Election Special

Cover Ry Cooder - Election Special
recensie cijfer 2012-09-11 Ry Cooder is een artiest van de oude stempel. Deze oude garde gebruikt haar muziek nog om de frustraties over het huidige politieke klimaat te uiten. Op dit moment is er genoeg waar Cooder zich meer dan kwaad om maakt. Dat viel vorig jaar rond deze tijd al te horen op het uitstekende Pull Up Some Dust And Sit Down, met de verkiezingen in aantocht gaat de gitarist nog een stapje verder met Election Special. Verspreid over negen nummers neemt hij de tijd om zijn gefrustreerde visie uiteen te zetten.

De producer en gitarist opent met het hilarische nummer ‘Mutt Romney Blues’. Het vertelt over de hond van de republikeinse presidentskandidaat welke hij vergeten was van het dak te halen gedurende een lange rit. In een John Lee Hooker imitatie zingt de zanger op fantastische wijze verderop een blues over het zware leven van president Obama. Wederom zijn het de republikeinen die er stevig van langs krijgen.

Op Election Special heeft Ry Cooder het volledige opnameproces in eigen handen gehouden. De enige muzikale samenwerking is die met de drummer. Dat maakt de plaat helemaal tot een persoonlijke protestbrief van de artiest. De boodschappen over Guantanamo, Wall Street en de naderende verkiezingen komen dan ook duidelijk aan. Dankzij de degelijke rootsritmes en ondanks het vleugje sarcasme in alle nummers klinkt Cooder gelukkig nergens als de typische blanke, boze man.

Doordat er echter geen gebruik is gemaakt van mede muzikanten mist de plaat iets van de flair die voorganger Pull Up Some Dust And Sit Down wel had. Election Special maakt echter wel duidelijk dat er anno 2012 veel te weinig artiesten zijn die zich nog ergens tegen uit te durven spreken. Daarnaast is Election Special gewoon een degelijke uitgifte en een van de leukste roots releases van dit jaar.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ry Cooder Label:Warner Music Benelux
Cover Brad - United We Stand

Brad - United We StandDe naam Brad zal niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen, maar...