RECENSIE: Eric Bibb - Deeper in the Well

Cover Eric Bibb - Deeper in the Well
recensie cijfer 2012-04-10 Zanger Eric Bibb kreeg de blues reeds vroeg met een paplepel ingegoten. Zijn vader en oom waren als respectievelijk jazz zanger en pianist actief in de muziek bezig. Thuis werd er altijd blues gedraaid en geregeld kwamen er legendes als Pete Seeger en Bob Dylan over de vloer. Laatstgenoemde gaf Eric Bibb een advies dat de zanger zeer ten harte genomen heeft, “Keep It Simple, Forget All The Fancy Stuff”.

De afgelopen tien jaar bouwde de artiest aan zijn muzikale carrière. De combinatie van het ingetogen gitaarspel met haast fluisterende gezang maakte veel indruk. Onder andere North Sea Jazz werd aangedaan. In zijn ontelbare lijst albums, alleen vorig jaar bracht hij er al vier uit, is Deeper In The Well de meest recente. Eric Bibb, die momenteel in Helsinki woont, reisde ervoor naar Louisiana. In de bakermat van Amerikaanse folk kwam hij met enkele muzikanten in contact die zijn fluisterende stem samenbrachten met eveneens rustige, doch vrolijk stemmende, melodieën.
Zo krijgt het overbekende ‘The Times They Are A Changin’ een eerbiedige bewerking die het nummer opnieuw haar kracht geeft. Begeleid met mandoline en zachte drum zingt Bibb fantastisch de welbekende tekst. In contrast tot het meer uitgelaten ‘Movin’Up’. In een vrolijk, door viool en banjo gespeeld ritme komt het beste uit de Amerikaanse folk samen.

Met Deeper In The Well levert Eric Bibb een plaat af die zo goed als overal klopt. Met als enige minpuntje een Disney aandoende titeltrack, betovert de zanger je met zijn heerlijke stem. Overal weet Eric Bibb zijn rustieke bluesy stijl te combineren met de vrolijk stemmende instrumenten. Dit zonder concessies te doen aan zijn gift om de luisteraar volledig te betoveren. Deze maand doet Eric nog drie optredens in Nederland. Helaas wel zonder zijn band.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Eric Bibb Label:Broere Promotion
Cover Fabrizio Cammarata & the Second Grace - Rooms

Fabrizio Cammarata & the Second Grace - RoomsItalianen zien we niet zo vaak langskomen in de Nederlandse mainstream...