RECENSIE: Vadoinmessico - Archaeology of the Future

Cover Vadoinmessico - Archaeology of the Future
recensie cijfer 2012-03-05 Vadoinmessico is een Internationaal gezelschap dat opereert vanuit Londen. De band wordt opgericht door Giorgio (uit Italië) en Salvador (uit Mexico) en later voegen Stefan (uit Oostenrijk), Alessandro (uit Italië) en Joe (uit Engeland) zich bij de band. In 2011 toert de band in het voorprogramma van Anna Calvi en ook met Crystal Fighters. Met name bij deze laatste band past het geluid van Vadoinmessico erg goed. In ieder geval gaat er hetzelfde Mediterrane gevoel vanuit. Vadoinmessico mist alleen de dance-invloeden van Crystal Fighters.

Vadoinmessico gaat op Archeology Of The Future meer uit van een licht psychedelisch, folky popgeluid dat zo nu en dan wordt gecombineerd met Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse muziek. In bijvoorbeeld ‘Pepita, Queen Of The Animals’ levert dit een aan Vampire Weekend refererend geluid op. Zowel het ritme als de gitaarpartij lijken geleend van de New Yorkse band, maar doordat de song een wat meer laidback gevoel heeft, klinkt deze toch redelijk origineel. Ook in ‘Fleur Le Tue’ en ‘Pond’ gaat Vadoinmessico een beetje richting Vampire Weekend.

‘Teeo’ en ‘Curling Up Your Spine’ zijn melancholisch en folky en dit laatste geldt ook voor het meer catchy ‘Spain’. Het nummer is net iets te moeilijk om zich meteen in je hoofd te nestelen, maar valt wel meteen op als één van de betere op Archeology Of The Future.

In ‘Notional Towns’ en vooral afsluiter ‘Solau’ laat Vadoinmessico zich van een meer experimentele kant zien. Ook de psychedelische folksong ‘The Colours Are Strange’ is aan de experimentele kant en de titelloze hidden track is van hetzelfde laken een pak.

Vadoinmessico heeft met Archeology Of The Future een lekkere zomerse plaat gemaakt, waarmee ze labelgenoten Crystal Fighters naar de kroon steken. De band klinkt, ondanks de referenties naar Vampire Weekend die in een paar nummers opduiken, behoorlijk origineel. Ook durft het vijftal voorzichtig buiten de lijntjes te kleuren, terwijl de muziek wel altijd toegankelijk blijft. Een uitstekend album dus!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Vadoinmessico Label:Pias
Cover LQR - Boxpok

LQR - BoxpokDe zes mannen van LQR hebben een enorme voorliefde voor alcohol. Zo hebben...