RECENSIE: The Xcerts - Scatterbrain

The Xcerts - Scatterbrain
recensie cijfer 2011-12-06 De band The Xcerts wordt in 2001 opgericht door de dan dertienjarige Murray Macleod en Jordan Smith. De komst van drummer Ross Mctaggart maakt de band tot een trio en in deze bezetting wordt een tweetal EP's opgenomen. In 2006 vertrekt de band naar Brighton en daar wordt afscheid genomen van Mctaggart. De vrijgekomen vacature wordt opgevuld door Tom Heron.

In 2009 brengt de band het debuutalbum In The Cold Wind We Smile uit en dit wordt een jaar later opgevolgd door Scatterbrain. Omdat de band binnenkort uitgebreid gaat toeren op het vasteland van Europa, wordt dit album nu ook bij ons uitgebracht. En nog wel in een luxe versie met vijf bonustracks. Helaas hebben we bij Festivalinfo de gewone versie van het album ontvangen, dus over deze bonustracks kunnen we niets opschrijven.

De muziek van The Xcerts wordt door de band zelf omschreven als “Distorted Pop” en dat is een redelijke omschrijving. De songs, die vooral elementen uit alternative rock en post-hardcore bevatten, zijn fel maar wel redelijk catchy. Scatterbrain werd geproduceerd door Mike Sapone, die eerder werkte met Taking Back Sunday en Brand New. Met name de sound van deze laatste band is duidelijk terug te horen bij The Xcerts.

Na het korte intro 'Tar OK' volgt de titeltrack van Scatterbrain waarin meteen de dynamiek en de intensiteit van The Xcerts naar voren komen. 'Distant Memory' is hiervan een nog beter voorbeeld. Deze song begint eventjes rustig, om vervolgens te ontploffen. Het knappe is dat het allemaal vrij heftig klinkt, maar toch toegankelijk is. Deze toegankelijkheid wordt niet veroorzaakt doordat alle felle randjes zijn weggeschaafd, maar gewoon doordat de songs in orde zijn.

Ook 'Slackerpop' is een erg goede song met afwisselend harde en meer meeslepende passages. 'Young(Belane') is een behoorlijk heftige song en 'He Sinks. He Sleeps' is dan weer lekker meeslepend. Dit laatste geldt ook voor 'Carnival Time'.

'I Scare Easy' wordt langzaam opgebouwd van een rustig begin naar een behoorlijk hard middenstuk. Het eind van deze song is dan vervolgens weer rustig. In 'Hurt With Me' wisselen rustige en heftige passages elkaar af. Afsluiter 'Lament' is een ballad, maar dit is gelukkig geen zoetsappige aangelegenheid. Zanger Macleod klinkt hier behoorlijk wanhopig.

The Xcerts hebben met Scatterbrain een prima plaat afgeleverd. Het album is vrij heftig, maar toch toegankelijk en gelukkig vervalt de band niet in de standaard post-hardcore clichés.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Xcerts Label:Xtra Mile Recordings
Cover Against Me! - White Crosses