RECENSIE: Jimmy Vaughan - Plays More Blues, Ballads & Favorites

Jimmie Vaughan – Plays more blues, ballads & favorites
recensie cijfer 2011-08-01 Vorig jaar bracht Jimmie Vaughan met Plays Blues, Ballads & Favorites een fantastisch ode aan zijn grote inspiratoren. De plaat staat bol van de vergeten klassiekers die door Vaughan op een voortreffelijk manier worden omgebouwd. Klaarblijkelijk is dit proces de gitarist goed bevallen, inmiddels is het vervolg ook uitgebracht. Onder de naam Plays More Blues, Ballads & Favorites gaat Jimmie verder waar hij vorig jaar ophield. Op deel twee worden onder andere Hank Williams, Ray Charles en Jimmie Reed in het zonnetje gezet.

Dat de gitarist er zin in heeft bewijst hij vanaf de eerste seconde. Met ‘I Ain’t Never’ knalt Vaughan er gelijk een uptempo rhytm en blues ritme in. De snelle gitaarpartijen worden heerlijk aangevuld met een schurende saxofoon. Het daaropvolgende ‘No Use Knocking’ is vervolgens meer soul georiënteerd. Wederom wordt het nummer gedragen door de continu doorspelende saxofoon. Verderop de plaat is er uiteraard ook ruimte ingebouwd voor de echte bluesballades. ‘What Makes You So Tough’ is bijvoorbeeld een meeslepende klaagzang over Jimmie’s grote liefde. Tijdens deze nummers weet de aanwezige saxofonist gemakkelijk over te stappen naar een emotionelere speelstijl. Met veel speelplezier worden alle oude nummers naar nieuwe hoogtes getild.

Ondanks het feit dat Jimmie Vaughan niet het toonbeeld is van een goede zanger, irriteert zijn stem gelukkig nergens. Door de gezellige ritmes, talrijke solo’s en de hulp van zangeres Lou Ann Barton op een drietal nummers weet hij zijn eigen zwakte perfect te camoufleren. Daarnaast duren de meeste nummers ongeveer drie minuten, hierdoor blijft de gezelligheid behouden en is er ook nauwelijks tijd om je druk te maken over de vocale kwaliteiten van Vaughan.

De bluesliefhebber krijgt op Plays More Blues, Ballads & Favorites precies wat de titel belooft. De plaat staat boordevol rock & roll, bluesballades en andere gelieerde stijlen. De nummers zijn volop voorzien van saxofoon en gitaarsolo’s die de plaat een gezellig karakter meegeven. De cd klinkt alsof Jimmie in de woonkamer wat staat te jammen. Goed voer voor de hongerige bluesfans.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jimmy Vaughan Label:Rough Trade Records
Sungrazer - Mirador

Sungrazer - Mirador Sungrazer is een driekoppige band uit Maastricht die in 2010 haar...