RECENSIE: Ralph de Jongh & Crazy Hearts - More than Words

Ralph de Jongh & Crazy Hearts – More than words
recensie cijfer 2011-06-21 Solo werd Ralph de Jongh al ontdekt door nederblueslegende Harry Muskee. De gepassioneerde zanger mocht enkele optredens openen en met zijn gitaar improviserend wist Ralph menig bluesfan reeds te bekoren. De zanger heeft zich in de loop der jaren echter steeds meer ontwikkeld en samen met de Crazy Hearts staat er nu een geoliede band klaar om Nederland te veroveren. Het samenspel tussen de band en Ralph doet live nog het meest denken aan de begindagen van de Rolling Stones. Ronkende gitaren, gillende saxofoonstukken en een heerlijk jankend orgeltje. Dit alles besprenkeld met een voortreffelijk vleugje bleus.

Nu ligt met More Than Words dan ook een debuutalbum in de winkel. De plaat opent met het degelijk rockende ‘More Than Words’. Een nummer dat qua kracht de cd duidelijk op gang moet brengen, maar het zijn juist de daaropvolgende nummers waarmee de band schittert. Zo geniet ‘Everybody’ een fantastische opbouw. Het nummer opent met een meerstemmig gezongen refrein waar een bluesloopje zeer aangenaam onderdoor hobbelt. Volgens hetzelfde principe wordt ook ‘Where Did You Stay Last Night’ opgebouwd. Ondersteund door een voortreffelijke orgelmelodie bezingt De Jongh zijn liefdesproblemen. Het refrein is wederom meerstemmig en hierdoor ontwikkelt het nummer zich tot een melodie die niet meer uit je hoofd te krijgen is. Een ouderwetse meezinger dat door zijn gitaarstukken nog lekker rauw weet te klinken.

Ook ‘Free’ is wederom een hoogtepunt. Wanneer je als luisteraar niet beter weet zou je zomaar kunnen denken dat het hier om een opgedoken Rolling Stones-opname van weleer gaat. Met een geluid dat sterk aan Mick Jagger doet denken zingt Ralph op het heerlijke ritme. Ook het langzaam opbouwende ‘Build Me Up’ zou de Stones niet misstaan hebben. Geheel in de stijl van ‘Sympathy For The Devil’ klimt het nummer gestaag naar haar hoogtepunt met een uitbundig zingende Ralph.

Dit debuutalbum presenteren als een simpele kopie van The Rolling Stones doet de heren echter veel te weinig eer aan. Zelden werd het bluesrock genre in Nederland zo sterk neergezet. De band rockt, Ralph zingt fantastisch en de eveneens aanwezige rustigere momenten vullen het geheel perfect aan. Wie deze heren ook live aanschouwd heeft weet het zeker; Ralph de Jongh is dé toekomst van de nederblues!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ralph de Jongh & Crazy Hearts Label:Pias
Ali Love- Love Harder

Ali Love - Love HarderAlsof je je platenkast hebt omgegooid. Of: in ieder geval de sectie met je...