RECENSIE: Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - Cotonou Club

Orchestre Poly Rhytmo – Cotonou Club
recensie cijfer 2011-05-19 De Afrikaanse groep Orchestre Poly Rhytmo is al jarenlang zeer populair in haar thuisland Benin. De groep speelde op de achtergrond van enkele grote Afrikaanse sterren en wist daarnaast ook de verschillende volkeren in Benin nader tot elkaar te brengen. In de muziek van de groep komen namelijk alle lokale dialecten aan bod, uiteenlopend van Frans tot Fon en Yoruba.

Toen de bandleden in 2004 voor een Frans radio-interview gevraagd werden wat nou hun grootste wens was hadden de heren een antwoord snel paraat: ooit nog eens buiten Afrika spelen. Inmiddels is de wens werkelijkheid en toert de band de wereld over. Cotonou Club moet de plaat worden waardoor het westerse publiek kennis kan maken met de groep.

Op Cotonou Club zijn de grootste hits van de band samengevoegd, aangevuld met enkele Afrikaanse covers. Het resultaat liegt er niet om. Vanaf de eerste seconde is stilzitten onmogelijk. De funky tonen smelten genadeloos samen met afrobeat ritmes en swingende zangpartijen.

Opener ‘Ne Te Faches’ doet meteen sterk denken aan Fela Kuti. Het zwaar op blazers leunende ritme zet een voortreffelijk afrobeatnummer op gang. Dit wordt vervolgens aangevuld met het kenmerkende vraag- en antwoordspel. Waar Fela Kuti echter vol agressiviteit zijn gal spuit over de misstanden van de maatschappij, klinken de heren van Orchestre Poly Rhythmo een stuk vrolijker en toegankelijker.

Opvallend is ook ‘Lion is Burning’. De Afrikaanse muzikanten krijgen hier hulp van Paul Thomson en Nick McCarthy. Laatstgenoemden zijn bekend als leden van de indie-groep Franz Ferdinand. De Westerse bijdrage resulteert in een afrobeatnummer dat is opgesierd met extra opzwepende gitaartonen en vage bliepjes. Het is echter lang niet alleen afrobeat wat de klok slaat. Op ‘Oce’ wordt een veel rustiger ritme neergezet. Ook ‘Koomie Dede’ onderscheidt zich door haar Cubaanse klanken. Deze afwisseling van nummers maakt Cotonou Club tot een album dat van begin tot einde boeit.

Tegenwoordig zijn steeds meer Afrikaanse groepen bezig met de oversteek naar de Westerse landen. Met Orchestre Poly Rhythmo hebben we er wederom een topgroep bij die klaar staat om de festivals te bestormen. Dit jaar is het tiental muzikanten te bewonderen op het Belgische Dour. Vanaf volgend jaar kun je waarschijnlijk helemaal niet meer om Orchestre Poly Rhythmo heen!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou Label:V2 Records
Beans & Fatback – Live at de Kleine Komedie

Beans & Fatback - Live at de Kleine Komedie Beans & Fatback leverde vorig jaar een van de verrassendste Nederlandse...