RECENSIE: Sonne Adam - Transformation

Sonne Adam – Transformation
recensie cijfer 2011-04-24 Vergeet de voorspellingen van de Maya’s over het einde der tijden anno 2012. Het Israëlische viertal Sonne Adam (Hebreeuws voor misantroop) kondigt de Apocalyps hier en nu aan op hun eerste langspeler Transformation. Ze doen dit met zodanig veel overtuiging en vastberadenheid dat je meegezogen wordt in de wervelwind van dood en verderf die traag zijn spoor van vernieling voortzet. Met hun klein meesterwerk luiden ze bovendien de terugkomst in van een verloren gewaande sound in het land der zware metalen.

Traag en log, ruw en ongepolijst; zo klinkt de band tijdens de eerste luisterbeurt van hun album. Toch wordt duidelijk na enkele luisterbeurten dat ze bewust voor dit soort geluid kiezen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Century Media na het horen van hun EP Armed with Hammers besloot deze band binnen te rijven. Met hun sound keren ze twintig jaar terug in de tijd, toen doom metal opkwam en death metal op zijn hoogtepunt was. Door deze twee stijlen te combineren verspreidt Sonne Adam een trage pest die geen levende ziel achterlaat. Beelden van wormen die zich krioelend een weg banen door ontbindende lijken maken zich meester van je brein.

Akkoord, het vocabularium klinkt weer zo cliché als het maar kan zijn (de woorden black, death, hate en blood zijn oververtegenwoordigd) en echt nieuw is deze sound ook niet. Toch kunnen deze rationele bemerkingen niets afdoen aan het feit dat we hier te maken hebben met onversneden metal van de bovenste plank. De nummers afzonderlijk bespreken zou afbreuk doen aan het totaalconcept dat hier aangeboden wordt. Je wordt verplicht de trip van begin tot einde uit te zitten.

Sonne Adam is zo’n band die teruggaat naar de essentie van metal. Ze klinken ruw, hard, log en compromisloos. Transformation brengt de fans van het genre in ieder geval terug in vervoering, laat daar geen twijfel over bestaan. Aanschaffen die handel!
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Sonne Adam Label:Century Media
Hundreds - Hundreds

Hundreds - Hundreds Hundreds , dat zijn broer en zus Eva en Phillip Milner uit Hamburg. Actief...