RECENSIE: Green Day - Awesome as F**k

Green Day – Awesome As Fuck
recensie cijfer 2011-04-06 Je hebt van die momenten waarop je je als criticus afvraagt waarom een album in vredesnaam uitgebracht is. Awesome As Fuck is zo’n album. En meer dan eens moet je in zo’n geval gewoon aannemen dat de platenmaatschappij of de band, in dit geval Green Day, geld nodig had.

Laten we het bij dit album in de schoenen van platenmaatschappij Reprise schuiven. Green Day heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze hun label enigszins zat zijn, maar het label melkt hun paradepaardje het liefst tot de laatste druppel uit. En dus krijgen we wederom een live-album van de Californische punkrockers voorgeschoteld, compleet met dvd.

Het is een gevalletje overdaad schaadt. Na American Idiot kwam het ijzersterke Bullet In A Bible; een live-registratie die er mocht zijn. En blijkbaar was het nodig om 21st Century Breakdown, toch echt een minder sterk album, ook een live-cd mee te geven. Ditmaal ontbreken echter de interviews, de nieuwheidsfactor en de relevantie.

De cd bevat zeventien tracks, waarvan er vijf van 21st Century Breakdown komen. De rest stond voor een groot deel al op Bullet In A Bible. Op nog één track na. ‘Cigarettes And Valentines’ is een nieuw nummer in de oude stijl van Green Day uit de 90’s. Echt sterk is het liedje overigens niet, maar het is het enige vernieuwende wat er te vinden is op deze plaat.

Dat Green Day live een lekker potje kan spelen wisten we al, en dat blijkt ook weer op Awesome As Fuck. Op zich is het grappig dat alle opnames van andere shows zijn, waarmee de fans wel gepleased worden. De opnames zijn zuiver en Green Day speelt hun hits strak, met vervoering en vooral met entertainment. ‘Let’s go crazyyyy’. Dat soort zaken.

Maar de cd is, buiten de zuiverheid om, niet echt relevant in het oeuvre van Green Day. Hetzelfde geldt voor de dvd. De 21st Century Breakdown-tour was een 2,5 uur durend carnavalesk spektakel. Dan zoek je de show uit die dat het best weergaf. Tenminste, dat zou logisch zijn. Zo niet in dit geval. Om de verkoop in Japan te stuwen, is een concert uit dat land gefilmd. En die Japanners gaan gewoon niet los. Het is saai eenrichtingsverkeer, waardoor de dvd sterk aan kracht inboet. En dus gewoon niet goed is, want het geeft domweg geen beeld van een hele sterke tour.

Green Day doet zichzelf met Awesome As Fuck aan alle kanten tekort. Het is een album om de centen, die vrijwel alle relevantie mist. En dan kan het allemaal goed klinken, maar dit kenden we al. Een slechte concertkeuze voor de dvd maakt het af. Fans, wacht maar gewoon op het nieuwe album van de heren, en geef daar maar geld aan uit. Dit schijfje is het niet waard, tenzij je per se alles van Green Day wil hebben.

Eerdere recensies van Green Day:
- 21-05-2009: 21st Century Breakdown.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Green Day Label:Reprise Records