RECENSIE: The Strokes - Angles

The Strokes – Angles
recensie cijfer 2011-03-24 Alweer tien jaar geleden debuteerden The Strokes met het geweldige Is This It. Hierna volgde nog een tweetal albums, maar na First Impressions Of Earth uit begin 2006 werd het behoorlijk stil rond de band uit New York. Verschillende leden doken op andere muzikale projecten of begonnen een solocarrière. Gitarist Albert Hammond Jr was hierin het meest succesvol.

Inmiddels is het meer dan vijf jaar geleden dat First Impressions Of Earth verscheen en eindelijk is er dan een nieuw album van The Strokes. Net als bij het vorige album verliep het opnameproces niet vlekkeloos, maar het resultaat is gelukkig een stuk beter. In tegenstelling tot op de vorige albums hebben alle leden bijgedragen aan het songmateriaal. Dit levert een gevarieerd, zij het ook wat wisselvallig album op.

Angles opent verrassend met de popreggae van ‘Machu Picchu’, een song die wel wat aan Blondie doet denken. Hierna volgt de werkelijk geweldige single ‘Under Cover Of Darkness’, die het inmiddels legendarische debuut in herinnering roept. ‘Taken For A Fool’ ligt duidelijk in het verlengde van ‘Under Cover Of Darkness’, maar is misschien nog wel iets beter. Het refrein van deze song gaat meteen in je hoofd zitten en verder is vooral het baslijntje niet te versmaden.

In ‘Gratisfaction’ gaan The Strokes richting classic rock en ook dit pakt behoorlijk goed uit. Ook het wat tegendraadse ‘Metabolism’ is een prima song en hetzelfde geldt voor het rustige ‘Call Me Back’. ‘You’re So Right’ is een nogal monotone track, die het vooral moet hebben van de zang van Julian Casablancas.

Tegenover deze goede songs staan helaas ook een aantal wat mindere. Vooral afsluiter ‘Life Is Simple In The Moonlight’ en ‘Two Kinds Of Happiness’ zijn wat aan de saaie kant. Bij beide tracks zijn de hardere passages overigens best goed en aangezien ‘Two Kinds Of Happiness’ er hier meer van heeft, is dat dus de betere track van de twee. Ook ‘Games’ weet niet echt te boeien.

Het is natuurlijk leuk als je debuut door velen wordt gezien als het beste album van de jaren 2000, maar zie er als band nog maar eens in de buurt te komen, laat staan het te overtreffen. Net als op de vorige twee platen lukt dit The Strokes ook deze keer niet, maar ondanks de paar wat mindere songs is Angles erg geslaagd. Laten we alleen hopen dat het volgende album deze keer geen vijf jaar op zich laat wachten.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Strokes Label:Sony Music
U.D.O - Leatherhead EP

U.D.O. - Leatherhead EPDe naam Udo Dirkschneider zal voor eeuwig en altijd geassocieerd worden met...