RECENSIE: Rob Klerkx & the Secret - Undertones

Klerkx And The Secret  Undertones
recensie cijfer 2011-02-24 Klerkx and The Secret is het soloproject van Rob Klerkx. Rob Klerkx is bij het grote publiek bekend als de drummer van Moke. In korte tijd laat hij zijn tweede soloproject verschijnen. Verscheen in 2009 eerst Unleash, nu ligt het album Undertones in de winkel. Op het debuut lag het accent op gitaren en bleef Klerkx dicht bij zijn bron Moke en liet hij zich hoofdzakelijk begeleiden door The Secret bestaande uit Jelle Paulusma, Jaromir Fernif en Theo Sieben. Op het nieuwe album slaat hij een andere weg in. Op zoek naar de essentie der dingen laat Rob Klerkx zich slechts steunen door summiere begeleiding op een piano. De pianopartijen worden verzorgd door Bart Olvekamp, onder meer bekend van zijn spel voor Wende. Op Undertones treffen we tevens twee vocale gastbijdragen aan van J.W. Roy en actrice en theatermaker Gusta Gelijste.

Tien nummers telt de cd met een speelduur van ruim vijftig minuten. Met Undertones neemt Klerkx de luisteraar bij naar de bijklanken van zijn bewustzijn. Met expliciete teksten over liefde, dood, hoop en teloorgang. Poëtisch en herfstachtig zo wil zijn platenmaatschappij ons meegeven. Verwacht geen eenvoudige kost maar een kluisterplaatje dat de donkere avonden op sleep touw neemt. De sfeer is open en direct. Klerkx wil zijn luisteraar aan het denken zetten.

Openingsnummer ‘My Enemy’ zet de toon voor het album. Alleskunner Klerkx trekt gelijk zijn vocale registers open. Zwaarmoedig dat wel. Een prachtig begin van een interessante cd. Het tweede nummer is een cover, al wordt dat niet vermeld. Het is het nummer ‘Save a Prayer’ van Duran Duran, dat op wonderschone, gestilde wijze wordt vertolkt. De tweede stem is van Tahir Idouri. ‘People’ de derde track is het hoogtepunt van het album. Het nummer, de eerste singel van de plaat, dat op gedragen emotionele wijze gezongen wordt, beschrijft hoe de cynische mens van zichzelf verwijderd raakt. Prachtig is ook het folk-achtige ‘You Make Me Disappear’. Nu het accent niet op gitaren is komen te liggen, maar centraal rondom de piano is vervaardigd, vraagt Klerkx meer van zijn luisteraar. De plaat levert rustige en mooie nummers op, maar de toegankelijkheid wordt wel bemoeilijkt. In het miden van de cd verslapt de aandacht met de nummers ‘Man On The Run’ en ‘Back To The Sun’. Maar gelukkig is ‘King Of Kings’ weer een meeslepend liedje. In ‘Water’, dat bijna acht minuten duurt, lijkt Klerkx zich te vergalopperen. Het meest toegankelijk nummer op de plaat ‘Boatmen’ heeft een up-tempo beat en pakkende lijn. Het album wordt even stemmig weer afgesloten als het begon met ‘Daylight’ met de fraaie tekstregel: “Slowing all the motion down”. Een fraai slot.

Met dit nieuwe album toont Rob Klerkx nieuwe invalshoeken. Het is een zeer stemmig album geworden. De meervoudige betekenis van de titel Undertones is in veel facetten aan ‘bijklanken’ uitgewerkt. Een interessant plaatje, dat bij vlagen een onuitwisbare indruk te maakt.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Rob Klerkx & the Secret Label:Pias
The Drive-By Truckers – Go-Go Boots

Drive-By Truckers - Go-Go BootsIn 2009 nam de Amerikaanse band The Drive-By Truckers in verschillende...