RECENSIE: Yverdoom - Pestalozzi Platz Massacre

Yverdoom – Pestalozzi Platz Massacre
recensie cijfer 2010-11-14 Wanneer u van plan was deze winter te gaan skiën en de frisse wintergeur op te snuiven in het Zwitserse gebergte, kan u gerust eens de andere kant van het land gaan bekijken, namelijk die van de agressieve metalcore van Yverdoom. Als land waar buiten Celtic Frost, Samael en Eluveitie weinig metal te bespeuren valt, heeft deze band dan ook een gegeven in handen waar nog niet veel mee gedaan is. Dat ze dit ten volle aanwenden valt te zien in allerlei verwijzingen naar het land van de fondue en de raclette: de bandnaam is afgeleid van hun thuisstad Yverdon-Les-Bains en de woedende geit die op de cover staat is niet meteen een verwijzing naar Satan, maar eerder naar het dier waar Zwitserland bij uitstek mee geassocieerd wordt.

De vraag is natuurlijk of er buiten dit nog veel interessants te melden valt over hun eerste minialbum Pestalozzi Platz Massacre. Opener ‘Jah Blast’ brengt ons alleszins een intro die al doet denken aan typische metalcore. Als een machinegeweer knalt de drum wild om zich heen. Zelf beweren ze sterk beïnvloed te zijn door onder andere Entombed en Pantera en dit valt meteen op wanneer je heel typische nummers als ‘Another step to hell’ en ‘The Luminous Path’ hoort. Pas nadien durven ze enigszins experimenteren in het goed uitgevallen ‘Minus Vox’, dat één van de betere nummers van het album kan genoemd worden doordat er lustig wordt omgegaan met melodieën, contrasten en ritmewisselingen. Ook daarna maken ze nog even een bocht om hun doorsnee stijl met ‘Putadespariu’, waar ze door een sambaritme een snufje Sepultura/Soulfly aan hun album toevoegen. Het idee dat kortgerokte Braziliaanse schonen al dansend de koude bergpassen bewandelen geeft het geheel nog iets extra humoristisch.

Buiten twee experimenten naast een geluid dat al lang uitgemolken is, valt er dus weinig echt vernieuwend of boeiend te beleven op dit album. Het zorgt er echter wel voor dat ze ergens in het midden laten wat hun volgende stap zal zijn. Indien ze iets meer van dit experimentele werk toelaten op een eerste volwaardige langspeler, zou het nog iets kunnen worden. Anders vrezen we ervoor dat de band een stille dood zal sterven, ergens in een hoekje op het met bloed besmeurde Pestalozzi plein.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Yverdoom Label:Headstrong Records
Powerworld – Human Parasite

Powerworld - Human ParasiteHet Duitse Powerworld is typisch een band zoals er zoveel bestaan. De...