RECENSIE: Buju Banton - Before the Dawn

Buju Banton – Before the dawn
recensie cijfer 2010-11-13 Het blijft een raar verhaal. In 2009 werd de populaire reggaezanger Buju Banton opgepakt omdat hij vijf kilo cocaïne in bezit zou hebben. Nu bijna een jaar later zit hij nog steeds in voorarrest. Inmiddels blijkt de verkoper van de coke een FBI agent geweest te zijn die Buju doelbewust in de val gelokt heeft. Banton beweert dat de FBI al geruime tijd bewust geprobeerd heeft om hem achter slot en grendel te krijgen.

Gelukkig voor de fans heeft de artiest op een of andere wijze nog wel aan zijn album kunnen werken en Before the Dawn ligt vanaf nu in de winkel. Op zijn vorige album Rasta Got Soul was de zanger al bezig om van de dancehall een overstap naar de rootsreggae te maken en deze lijn wordt verder voortgezet op Before the Dawn. Er is geen enkel nummer meer te ontdekken dat doet denken aan zijn dancehall tijd.

Vanaf de eerste seconde op openingsnummer ‘Rasta Can’t Go’ horen we Buju op zijn best. Een op keyboard gebaseerd reggae ritme wordt perfect opgevuld met zijn rauwe stem en een heerlijke blazerssectie. Met name de op de seconde getimede afwisseling tussen de zanger en zijn achtergrondkoortje laat het nummer je speakers uitknallen. Waar op de vorige cd Buju geen moment zijn mond kon houden zijn de pauzes nu ook heerlijk getimed.
Deze formule blijkt op alle nummers perfect te werken; de op keyboard gebaseerde reggaeritmes gaan perfect samen met Buju zijn schreeuwerige manier van zingen, de blazers en het achtergrondkoortje.

Met Before the Dawn presenteert Buju Banton de reggae plaat die hem definitief aan de top van de hedendaagse reggaescène plaatst. De cd is simpelweg de eerste echt sterke reggae plaat die dit jaar is uitgebracht. Nu alleen nog hopen dat de zanger snel vrijgelaten wordt, als zijn betoog voor de rechter net zo sterk en oprecht klinkt als het indrukwekkende hekkensluiter ‘Innocent’ dan moet hem dat gemakkelijk lukken.

Eerdere recensies van Buju Banton:
- 13-07-2009: Rasta Got Soul.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Buju Banton Label:Groove Attack