RECENSIE: Teebs - Ardour

Teebs – Ardour
recensie cijfer 2010-11-13 Teebs is straattaal voor een persoon die allesbehalve cool is. Hij doet niet mee aan grote alcoholfestijnen en ligt in het weekend om tien uur op bed. Een toepasselijke naam voor de producer die uit de veiligste buurt van heel Amerika afkomstig is. Na een blessure tijdens het skateboarden is de producer zich volledig op hiphop gaan richten en tijdens een ontmoeting met Flying Lotus raakte de beste man geïnspireerd door zijn variant op hiphop. Inmiddels is hij getekend door Lotus en op Ardour is de invloed van de grondlegger van het ‘Flying Lotus’ genre duidelijk hoorbaar.

Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre een stijl als deze nog hiphop genoemd mag worden. De instrumentele beats klinken zweverig en worden opgesierd met zweverige bliepjes, tonen en andere geluiden. De muziek doet door dit zweverige en stoned karakter misschien nog wel meer denken aan de muziek van The Doors dan aan grondleggers van het hiphopgenre als 2Pac. Het enige verschil is dat Teebs zijn nummers opgebouwd worden vanuit rustige beats in plaats van gitaarmelodieën.

De eerste momenten lijkt Ardour weer dezelfde Flying Lotus na-aper die nooit de kwaliteit van Lotus gaat halen. Maar naarmate de cd zich verder ontwikkeld wordt je als luisteraar meegenomen op de muzikale reis van Teebs. De nummers gaan haast onmerkbaar in elkaar over en de instrumentale ritmes doen niks anders dan je steeds verder weg laten dromen. Tegen het einde van de plaat ben je zelfs zo ver in trance dat de enige gastbijdrage van Gaby Hernandez ongemerkt passeert. Teebs zou heel goed de nieuwe grote man van dit steeds populairdere genre kunnen worden, het zou dan alleen wel prettig zijn als we deze muziek een keertje een naamkaartje kunnen opspelden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Teebs Label:Pias
Fran Healy – Wreckorder

Fran Healy - WreckorderNa zes studio albums en een compilatie-cd vond Fran Healy , zanger en...