RECENSIE: PM Today - In Medias Res

PM Today – Im Medias Res
recensie cijfer 2010-07-16 Het Amerikaanse PM Today is een nieuwe band met een lekker opvallend geluid. Het viertal uit Arkansas heeft onlangs haar debuut In Medias Res uitgebracht en die plaat zou wel eens een succes kunnen worden. De drie broers, Connor, Ryan en Cuinn Brogan, aangevuld met bassist Jerrod Morgan brengen een vlotte en moderne rock die het in het alternatieve rock circuit goed zou moeten doen.

Muzikaal switcht PM Today tussen Indiepop en scheurende rock met The Mars Volta invloeden. Tevens zijn er wat spaarzame progrock en hardcore elementen toegevoegd, waardoor het geheel pittig en melodieus overkomt. De drie broers zingen allemaal, zodat onduidelijk is wie nu precies het meeste voor zijn rekening neemt. Wel horen we een hoge stem die het meest domineert. Tevens wordt er hier en daar wat omhoog gepitched en horen we wat spaarzame screams op de achtergrond.

Opener ‘Thoughts In Transit’ is een mooi en relaxed popliedje dat niet heel veel lijkt op de nummers die hierop volgen. ‘People Are Machines’ is snel en wordt gedragen door een verslavend basloopje en een stuwende riff. Het zangwerk is adembenemend en de breaks zorgen voor een welkome afwisseling. Dit prachtige liedje is het absolute beste op dit fraaie album. ‘Goodbye, Blue Monday’ en ‘Progress Is A Lemon’ klinken net als de opener nogal druk, maar zijn iets minder opvallend. Het luisterliedje ‘I Am Wrong’ is een vreemde eend in de bijt en blijkt een soort kruisbestuiving tussen Snow Patrol en Coldplay. Gelardeerd met romantische violen en fraai piano getingel is dit miniatuurtje een houvast voor iedereen die in de liefde in zwaar weer verkeert. Vervolgens worden we met ‘Sad World’ ruw uit de droom gewekt. Ook bevat dit nummer weer zo een lekker basloopje en horen we halverwege een verrassende jazzy break. In de afsluiter ‘A Convenient Literary Device For Ending Short Stories And Books’ (wat een titel) zitten nog de meeste progrock invloeden zonder dat de band daarmee op de bekende dinosaurussen lijkt.

Voor wie The Mars Volta te zwaar op de maag ligt, hebben we PM Today. Het debuut van deze veelbelovende band is zonder meer goed te noemen, en het kan niet anders of de band moet ook in Europa enige bekendheid gaan krijgen. Het eindresultaat is nog niet helemaal evenwichtig, maar er zit ongetwijfeld nog wel wat groei in deze jonge band.
Recensent:Jan Didden Artiest:PM Today Label:Rising Records Ltd.
Faithless – The Dance

Faithless - The DanceStaat er een nieuwe ‘God is a DJ’, ‘Insomnia’, ‘Salva Mea’ of ‘We Come 1’ op?...