RECENSIE: Gorillaz - Plastic Beach

Gorillaz – Plastic Beach
recensie cijfer 2010-03-15 De aankondiging dat Gorillaz met een nieuw album zouden komen, zorgde her en der al voor hoge verwachtingen. Het titelloze debuut uit 2001 is een regelrechte klassieker en diens opvolger Demon Days (2005) bevestigde de status van Gorillaz alleen maar. Hoe Gorillaz anno 2010 klinken is een interessante vraag, hoe Gorillaz er anno 2010 uitzien is dat uiteraard ook. De animatieband bracht met ‘Stylo’ reeds de eerste single uit en de bijbehorende clip ziet er als vanouds prachtig uit. Het nummer zelf is er één zoals we die van Gorillaz gewend zijn, met Bobby Womack en Mos Def in de gastrollen en 2D als voornaamste zanger.

De prachtige cover van Plastic Beach toont een mistroostig landschap. Het genie achter Gorillaz, Damon Albarn, is nog altijd begaan met het milieu en grote delen van Plastic Beach gaan dan ook over de vervuiling van de Aarde. Het album kent een prachtig orkestraal intro, waarna Snoop Dogg ons verwelkomd middels ‘Welcome to the World of the Plastic Beach’. Wat al snel opvalt, is dat Plastic Beach meer elektro- en hiphop-georienteerd is in vergelijking met de eerdere albums. De gastenlijst bevat ook nogal wat hiphop-grootheden zoals Snoop Dogg, Mos Def en DeLa Soul. Bovendien heeft Damon Albarn het album dit keer zélf geproduceerd. De hulp van het Libanese Nationale Orkest op ‘White Flag’ is echt briljant. Het hiphop-electro nummer krijgt een fantastisch ‘sausje’ en is zonder meer een hoogtepunt op het album. Dit nummer wordt gevolgd door ‘Rhinestone Eyes’, een ‘Gorillaz-only’-nummer en deze zal ongetwijfeld ook een single worden; Het nummer is fraai, beklijft direct en is een nummer dat ook op de eerdere albums had kunnen staan.

Opvallend is het muzikale aanbod dat we van Albarn voorgeschoteld krijgen. Zeer uiteenlopende en diverse genres zijn samengebracht en het getuigt van absolute genialiteit dat Perfect Beach toch als éénheid klinkt. Het middenstuk bevat (elektro-)knallers, zoals ‘Empire Ants’ en met name ‘Glitter Freeze’. Lou Reed staat ook op de gastenlijst en we horen hem op het zeer typische Gorillaz-nummer ‘Some Kind of Nature’. Ook ‘To Binge’ (feat. Little Dragon) mag nog wel aangehaald worden als hoogtepunt, zo aan het einde van het album. Plastic Beach is een zeer aangenaam en geslaagd project van Albarn. Een pareltje, die Demon Days en ja, zelfs dat klassieke debuut, eigenlijk gewoon overtreft.

Eerdere recensies van Gorillaz:
- 02-12-2007: D-Sides.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Gorillaz Label:EMI Music