RECENSIE: Cougar - Patriot

Cougar – Patriot
recensie cijfer 2009-09-14 Volgens het persbericht dat met Patriot is meegestuurd, ligt de muziek van Cougar ergens in de driehoek tussen Four Tet, Fugazi en Nick Drake en dit is eigenlijk best een goede omschrijving. Alleen zouden we hier Tortoise nog graag aan toe willen voegen, maar dan is het natuurlijk geen driehoek meer.

Cougar wordt in 2003 opgericht en drie jaar later verschijnt het debuutalbum Law. Weer drie jaar later is het tijd voor de opvolger en waar het debuut nog verscheen op Layered Music, wordt Patriot uitgebracht door het bekende label Ninja Tune. Cougar is hiermee labelgenoot van onder andere Fink en Coldcut. De distributie wordt net als bij het debuut gedaan door PIAS.

Op Patriot mengt Cougar harde gitaarriffs en sfeervol getokkel met freaky elektronica. Zo begint opener ‘Stay Famous’ als een gewone indierock track met stevige gitaren, maar na korte tijd wordt het geluid veel opener en komen de moeilijke ritmes erin. Aan het eind is er dan weer even plaats voor wat harde gitaren. ‘Florida’ opent met een soort jaren ’70 rockriff maar ook deze moet al snel plaats maken voor de elektronica. Verderop in het nummer komt de riff weer terug, maar dan op een leuke manier door de mangel gehaald. Ook het drumwerk is hier erg goed.

‘Rhinelander’ is een nummer met mooi rustig gitaarwerk, maar ook een snelle beat. Deze track bevat echter ook een stukje ambient met een mooi koortje. ‘Pelourinho’ begint als een soundscape. Verderop gaat het nummer echter over in wat getokkel op de akoestische gitaar, elektronische beats en mooi drumwerk. ‘Thundersnow’ is een vrij hard nummer met vette riffs en snelle drums. Ook ‘Heavy Into Jeff’ is hard, maar veel trager en meer noisy. Het ietwat proggy ‘Daunte v. Armada’ begint rustig en bouwt langzaam op naar behoorlijk hard. Afsluiter ‘Absaroka’ is dan weer rustig en is bovendien opgesierd met mooie blazers en strijkers.

Het geluid van Cougar is dus behoorlijk gevarieerd, maar toch klinkt Patriot wel als één geheel. Door de vele variatie blijft het album wel tot het eind interessant. Voor het grote publiek is de muziek van Cougar, mede door het ontbreken van vocalen, niet zo geschikt. Voor mensen die van wat meer avontuur houden, is Patriot echter een aanrader.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Cougar Label:Counter Records
Gilles Peterson  – Brownswood bubblers four

Gilles Peterson - Brownswood Bubbles Four Gilles Peterson mag zich met recht een van de populairste jazz dj’s...