RECENSIE: Underground Fly - Awakenings

Underground Fly – Awakenings
recensie cijfer 2009-03-10 Progressief is een raar woord. Letterlijk betekent het vooruitstrevend, maar als het als voorvoegsel bij een muziekstijl wordt gebruikt, kan het opeens van alles betekenen. Veel muziek die als progressieve rock, ook wel progrock, wordt aangeduid is namelijk helemaal niet vooruitstrevend. Dit geldt ook voor de muziek van de Poolse band Underground Fly. Volgens het persbericht is het progressieve rock, maar uw recensent kan er met de beste wil van de wereld niets vooruitstrevends aan ontdekken. Symforock zou in dit geval een veel betere omschrijving zijn, hoewel ook de term rock zeker niet op alle nummers van het album Awakenings van toepassing is.

Underground Fly debuteerde in 2006 met het album Your Move, Your Choice en de band toerde hierna door vele Europese landen, waaronder Nederland. Awakenings is de opvolger en hierop zingt de band onder andere over de economische ontwikkeling die Polen op dit moment doormaakt. Deze teksten zijn zeer waarschijnlijk geschreven voordat de kredietcrisis wereldwijd toesloeg, dus hoe relevant ze nog zijn is even de vraag. Ook zingt zanger Maverick in ‘The Fool’s Truth’ over oorlog. Het is een nummer waarin een link wordt gelegd tussen oorlog en religie en bevat onder andere de zinsnede “Let’s pray for all our soldiers”. De song komt op het eerste gehoor nogal oorlogszuchtig over, maar gezien de titel is het waarschijnlijk toch een anti-oorlogsnummer.

Muzikaal gezien heeft Underground Fly zich laten beïnvloeden door onder andere Depeche Mode, Nick Cave, Pink Floyd en The Doors en in de Poolse pers schijnen ze zelfs met hun eigen genre “Fly Rock” aangeduid te worden. Dat is op zich misschien wel goed, want genoemde invloeden zijn nauwelijks terug te horen in de muziek van Underground Fly. De muziek op Awakenings is nogal soft en bovendien zouteloos. Opener ‘Clumsy Jester’ is bijvoorbeeld echt een soft popnummer en dit geldt ook voor ‘Dance With Me’. Ook de wat hardere nummers, zoals het genoemde ‘The Fools Truth’ en ‘Look At Your Baby’ weten niet te overtuigen. Afsluiter ‘Robo’ wordt gezongen door stemvervormer zodat het klinkt alsof er een robot aan het zingen is, althans dat is waarschijnlijk de bedoeling. De enige robot waar dit nog enigszins op lijkt is echter die van Bassie en Adriaan en die had de band vast niet in gedachten bij het schrijven van dit nummer. ‘Robo’ is hiermee direct het slechtste nummer op Awakenings, maar de rest is ook niet veel soeps.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Underground Fly Label:Captive Records
Delain – April Rain

Delain - April RainToen Martijn Westerholt in 2001 Within Temptation wegens gezondheidsproblemen...