RECENSIE: Sharon Robinson - Everybody Knows...

Sharon Robinson – Everybody Knows
recensie cijfer 2009-01-15 Sharon Robinson is vooral bekend van haar werk met Leonard Cohen. Zo schreef ze verschillende nummers samen met hem en (co)produceerde zijn laatste twee albums. Op het album Ten New Songs staat ze zelfs samen met Cohen op de hoesfoto. Verder zong ze regelmatig in zijn achtergrondkoor, zowel op plaat als live. Ook tijdens Cohen’s laatste zeer succesvolle wereldtournee stond Robinson in het achtergrondkoor.

Naast het werk met Cohen heeft Sharon Robinson ook songs geschreven voor andere artiesten, zoals Bettye LaVette en Patti LaBelle. Voor de laatstgenoemde schreef Robinson het Grammy-winnende ‘New Attitude’ dat gebruikt werd in de soundtrack van de film Beverly Hill’s Cop.

Na een dertigjarige carrière als achtergrondzangeres en songschrijver achtte Robinson de tijd blijkbaar rijp voor een eigen album en daarom verscheen eind vorig jaar Everybody Knows. Op dit album staat een drietal nummers die ze samen met Cohen schreef, aangevuld met nieuwe nummers. Dat een groot songschrijver als Cohen met Robinson heeft samengewerkt geeft al aan dat ze een goede liedjesschrijver moet zijn. En inderdaad, met de songs op Everybody Knows is weinig mis. Op de muzikale aankleding van de songs is helaas wat meer aan te merken. Alle liedjes zijn in een soort laidback-soul-meets-softpop jasje gestoken en alles klinkt op z’n zachtst gezegd nogal veilig. Alle drumpartijen lijken uit een doosje te komen en dit geldt eigenlijk ook voor de andere instrumenten. Nergens op Everybody Knows klinkt het alsof er een band staat te spelen. De muziek op het album is waarschijnlijk zeer geschikt voor op Sky Radio, maar van iemand die zoveel goede songs op haar naam heeft verwacht je toch iets meer.

Met de liedjes zelf is zoals gezegd weinig mis. Het beste nummer is ‘Alexandra Leaving’, samen met Cohen geschreven voor diens album Ten New Songs. Ook de titeltrack is oorspronkelijk geschreven voor Cohen en ook dit is één van de betere nummers op de plaat. Van de originele songs is voor ‘The High Road’ zeer geslaagd. De melodie is erg mooi en dit nummer wordt naar het eind toe ook wat steviger, waardoor het duidelijk meer zeggingskracht krijgt.

Het is jammer dat de uitstekende liedje van Robinson om zeep worden geholpen door de slappe arrangementjes en de ingeblikt klinkende instrumentatie. Hierdoor stelt Everybody Knows behoorlijk teleur.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sharon Robinson Label:Vibrant Records
Megapuss - Surfing2