RECENSIE: Faithless - Live in Moscow

Faithless – Live in Moscow
recensie cijfer 2008-11-15 Natuurlijk, we werden eind jaren ’90 en begin deze eeuw doodgegooid met Faithless. Op elk festival in de Benelux en ook daarbuiten stond de band op het affiche en vaak keerden ze het jaar erop gewoon terug op hetzelfde festival. Op zich een logische gedachtegang van veel programmeurs van festivals, aangezien de band hypnotiserende, spectakulaire en dansbare optredens weggaf waar het publiek massaal op afkwam. Maar op een gegeven moment is het nu eenmaal teveel en tot overmaat van ramp kwam Faithless in 2004 met het tegenvallende No Roots, om vervolgens nooit meer op het niveau te komen van de eerste drie uitmuntende albums Reverence, Sunday 8 PM en Outrospective.

De band is dus behoorlijk uit de picture geraakt. In 2006 kwam Faithless met het onopvallende To All New Arrivals, maar het enige dat deze cd teweeg bracht was een wereldtour, die Faithless onder andere in Ahoy deed belanden. Niet dankzij die cd, maar dankzij die eerste drie dus. De vierde live dvd, Live in Moscow, is dus weer een echt teken van leven. Opgenomen in de Smirnoff Experience te Moskou in 2007 met het Russische orkest Musica Viva Chamber Orchestra, weet de band ons weer te herinneren naar oude tijden. Een magnifieke, hypnotiserende show met bijzonder fraai camerawerk voert ons langs alle klasssieke Faithless-hits. Het strijkorkest geeft de sound een aangenaam extra tintje en klinken bijzonder goed en strak in de dance-bombast van ‘Insomnia’ of ‘God is a DJ’.

De reden dat de nieuwere albums simpelweg niet zo goed zijn als de eerste albums zijn gemakkelijk aan te wijzen. Zo voegde de band de Britse zanger LSK toe aan de line-up en dat bleek op z’n zachtst gezegd een ongelukkige keuze. Ook op deze dvd is zijn opwachting op het podium een ergernis op zich, maar dat kan ook te maken met een vooringenomen mening. Daarnaast schreef Maxi Jazz steeds vaker wereldverbeterende teksten. Dat kán werken, getuige de uitstekende No Roots-single ‘Mass Destruction’ (live overigens een absoluut hoogtepunt dankzij het orkest), maar de typerende Faithless-sound, die vooral uit de hoge hoed van Sister Bliss leken te komen, sneeuwde nogal onder. Het lukte Faithless niet meer hypnotiserende dance-tracks te maken. De band maakte eerder liedjes, in de negatieve zin des woords in dit geval. Een aantal van deze liedjes komen terug in het middenstuk, maar blijven – op het falende ‘Bombs’ en het mislukte ‘Music Matters’ (ft. zangeres Stephanie Meads) na- verrassend goed overeind. De sfeer die de nummers oproepen verschillen weliswaar met de dance-krakers in het begin en aan het eind van het concert, maar de hypnotiserende warmte blijft aanwezig. Ronduit ergerlijk is toch wel de aanwezigheid van LSK. Zijn stem is dan wel zuiver, maar dusdanig r’n b dat het gevoelsmatig niet bij deze band past.

Er valt mee te leven. Live in Moscow is verder namelijk een voortreffelijke dvd geworden, die ervoor zorgt dat we met weemoed terug kunnen kijken naar een periode dat deze band ter zake doende cd’s uitbracht en bijzonder spectaculaire optredens wist te verzorgen. Aan de nieuwe nummers te merken, zal het spectakel echter in de toekomst alleen maar verder afnemen en dat is toch zonde.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Faithless Label:Warner
Jeremy Warmsley - How we became

Jeremy Warmsley - How we Became The Art Of Fiction zorgde in 2006 voor een bescheiden doorbraak van Jeremy...

The (International) Noise Conspiracy – The Cross Of My Calling

The International Noise Conspiracy - The Cross of my Calling Met hun derde langspeler Armed Love (2004) leverde de Zweedse band The...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT