RECENSIE: Rusty Truck - Luck's Changing Lanes

Rusty Truck – Luck’s Changing Lanes
recensie cijfer 2008-09-13 Mark Seliger is een Amerikaanse fotograaf, wiens foto’s al meer dan honderd keer op de voorkant van Rolling Stone stonden. Hij fotografeerde vele grootheden, waaronder David Byrne, Mick Jagger en Kurt Cobain. Ook maakte hij albumhoezen voor artiesten als Burning Spear en Diana Krall. In 2003 bedacht Seliger dat hij in plaats van achter de camera ook wel eens achter een microfoon wilde staan en hij nam een plaat op onder de artiestennaam Rusty Truck. Voor dit album, getiteld Broken Promises, trommelde hij een hele rits beroemde muzikanten op. Zo deden onder andere Jakob Dylan (inderdaad, de zoon van), Lenny Kravitz, Willy Nelson en Sheryl Crow mee. Het album was in Amerika vrij succesvol en na vijf jaar verschijnt er bij Ryko een nieuwe versie van, ditmaal getiteld Luck’s Changing Lanes.

Nu is Luck’s Changing Lanes niet zomaar een heruitgave van het debuut. Naast het mooie artwork, de DVD met clips en het hele album in 5.1 audio, is ook een tweetal nieuwe tracks toegevoegd. Eén van deze nieuwe tracks is ‘So Long Farewel’ een prachtige countryballad met een mooie pedal steel gitaarpartij. Dit nummer werd geproduceerd door Rob Thomas, in ons land voornamelijk bekend van zijn hit met Santana maar in Amerika ook heel groot met zijn eigen band Matchbox 20. De andere nieuwe track is ‘New York Fallen Angel’. In deze track weet Seliger met hulp van Burning Spear op een geloofwardige manier country met reggae te mengen.

Naast deze nieuwe tracks zijn ook de meeste oude nummers op Luck’s Changing Lanes zeer de moeite waard. Neem bijvoorbeeld de rustige titeltrack waaraan onder andere Gillian Welch en David Rawlings hun medewerking verlenen of het met samen Willy Nelson gemaakte ‘1000 Kisses’. Ook de wat meer Americana-achtige track ‘Fool’, en de afsluiter ‘Prey’, beide gemaakt samen met Lenny Kravitz zijn erg mooi. Kravitz werkte ook mee aan ‘Broken Promises’, maar dat is juist één van de mindere tracks van het album. Seliger gaat in deze zoete ballad namelijk iets te veel de kant van The Eagles op. Gelukkig is dit een uitzondering.

Door al die beroemde gasten zou je misschien gaan denken dat Seliger zelf niet zoveel klaarspeelt, maar dat is zeker niet geval. Hij schreef alle nummers op Luck’s Changing Lanes en verder is hij een meer dan verdienstelijk zanger. Zijn stem past bovendien heel goed bij de muziek. Deze is ook heel goed verzorgd en behoorlijk gevarieerd. Van rustige countryballads naar wat meer americana-achtig werk en een paar uptempo tracks, waaronder de opener ‘Every Time’ die wel een beetje richting Counting Crows gaat. Al met al is Luck’s Changing Lanes gewoon een heel mooie plaat die zeker niet alleen aan countryfans besteed is.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Rusty Truck Label:Ryko Disc
Mark Olson & Gary Louris – Ready for the Flood

Mark Olson & Gary Louris - Ready for the FloodEen duo zien we niet vaak meer in de hedendaagse hitlijsten of de...