RECENSIE: Fear My Thoughts - Isolation

Fear my Thoughts – Isolation
recensie cijfer 2008-07-11 Het Duitse Fear My Thoughts is typisch een band die zich niet direct in een hokje laat stoppen. De in 1997 opgerichte band is overduidelijk een metalband maar gebruikt in haar muziek elementen uit alle uithoeken van de metal. Op vorige albums waren vooral metalcore en melodieuze deathmetal de muzikale hokjes. Met de komst van nieuwe zanger Martin Fischer is het roer enigszins omgegooid.

Op hun zesde album Isolation laat Fear My Thoughts inderdaad een veelheid aan stijlen uit de metal de revue passeren maar weet er toch een eenheid van te maken. Verbindende factor in het geheel is zanger Martin Fischer die een schot in de roos blijkt te zijn. De man heeft een groot bereik. Zijn zang varieert van Mike Patton achtige zang tot aan screams en grunts. Het meest klinkt hij echter als een kruising tussen James Hetfield en Nick Holmes (Paradise Lost). Het album is grofweg in twee gedeelten te verdelen. Op de eerste helft van de cd staan vooral de metal nummers met een progressieve inslag die soms de richting van Metallica en zelfs Faith No More opgaan. Op de tweede helft van het album neigt de muziek meer naar melodieuze deathmetal in het straatje van Soilwork.

Na een kort intro worden een aantal prima melodieuze progressieve metalsongs voorgeschoteld met kop en staart en mooie riffs. Het mooie ‘The Blind Walks Over The Edge’ blijft direct hangen en de andere songs doen daar weinig voor onder. Van de meer deathmetal georiënteerde nummers beklijven vooral het geweldige ‘Death Chamber’ en het snelle ‘Pitch Black’. Het album is opgenomen in de eigen studio waarbij de productie voornamelijk door gitarist Patrick Hagmann is gedaan. Producer Daniel Bergstrand is ingehuurd om de mix te verzorgen en tevens produceerde hij het vocale gedeelte. Samen met de band weet hij alles tot een consistent geheel te smeden.

Isolation is een gedurfd album en valt op in de hoeveelheid releases die ons dagelijks bereiken. De band steekt zijn nek uit om net even wat meer te brengen. Mogelijk dat er oude fans afhaken maar Fear My Thoughts wint er wel weer nieuwe zieltjes bij met hun meest toegankelijke album tot nu toe.
Recensent:Jan Didden Artiest:Fear My Thoughts Label:Century Media
Ladytron – Velocifero

Ladytron - VelociferoDe twee meiden van Ladytron zijn eindelijk terug met een nieuw schijfje....