RECENSIE: Blackmore's Night - Secret Voyage

Blackmore’s Night – Secret Voyage
recensie cijfer 2008-06-24 Ritchie Blackmore is vooral bekend geworden als gitarist van Deep Purple. Met deze band maakte hij (hard)rockklassiekers als ‘Child In Time’, ‘Black Night’ en natuurlijk ‘Smoke On The Water’, het nummer met misschien wel de bekendste gitaarriff ooit gemaakt. Blackmore speelde van 1968 tot 1975 bij Deep Purple en richtte daarna Ritchie Blackmore’s Rainbow op, later ingekort tot Rainbow. Deze band werd vooral bekend door het nummer ‘Since You Been Gone’. In 1984 keerde Blackmore terug naar Deep Purple en hield Rainbow op te bestaan, maar toen hij 1993 met ruzie vertrok bij Deep Purple ging hij gewoon weer verder met Rainbow.

In 1997 richtte Blackmore met zijn vrouw Candice Night de groep Blackmore’s Night op. Met deze groep wilden ze muziek uit de Renaissance naar een groot publiek brengen. Blackmore’s Night is inmiddels alweer toe aan het zevende studioalbum en dit heeft de titel Secret Voyage meegekregen. Op dit album heeft de band allerlei oude melodieën uit heel Europa verzameld en deze in een modern jasje gestoken. Tenminste, zo staat het in het in het persbericht. Hiernaast staan er ook wat nieuwe nummers op Secret Voyage.

Tijdens het beluisteren van hat album rijst bij uw recensent de vraag wie op deze release zit te wachten. De oude folkliedjes worden door het echtpaar Blackmore-Night voorzien van aalgladde en suikerzoete arrangementen. Een goed voorbeeld hiervan is het op een oud Russische liedje gebaseerde ‘Toast To Tomorrow’. Zo kan de oorspronkelijke, uiteraard onbekende, Russische schrijver het niet bedoeld hebben.

Naast de Renaissance zijn ook de Middeleeuwen een belangrijke inspiratiebron. Blackmore en zijn vrouw hebben echter wel een zeer romantisch beeld van deze tijdsperiode, dat voornamelijk gebaseerd lijkt op verhalen over ridders en jonkvrouwen. Typisch Middeleeuwse zaken als de Pest, lijfeigenen en kruistochten lijken ze even vergeten te zijn.

Zoals gezegd bevat Secret Voyage ook nieuwere nummers. Het Rainbow-nummer ‘Rainbow Eyes’ is in een folk-jasje gestoken en ook ‘Can’t Help Falling In Love With You’ is onder handen genomen. Van dit nummer van Elvis, overigens gebaseerd op een muziekstuk uit 1785, zijn talloze covers gemaakt, waaronder ook een aantal hele slechte. Denk bijvoorbeeld aan die van UB40 uit 1993. Deze nieuwste versie spant echter de kroon.

Secret Voyage staat vol met aalgladde folk met hier en daar een beetje rockinvloeden. De kleine lichtpuntjes zijn de gitaarpartijen van Blackmore, die natuurlijk dik in orde zijn. Verder is dit album het ultieme bewijs dat liefde niet alleen blind maakt, maar ook doof.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Blackmore's Night Label:SPV
Trampled By Turtles - Trouble

Trampled by Turtles - TroubleDe bandnaam doet je nog enigszins anders vermoeden en ook het artwork bij...