RECENSIE: Spooner - Trading Dreams

Spooner – Trading Dreams
recensie cijfer 2008-04-12 Op 3 april presenteerde Spooner haar nieuwe album in de bovenzaal van Paradiso. Dit album heeft de titel Trading Dreams meegekregen en is de opvolger van het titelloze debuut dat de band uit Alphen aan den Rijn in 2006 uitbracht.

Sinds het debuut is er heel wat gebeurd met Spooner. Zo speelt de band live op 3FM en worden ze door LiveXS verkozen tot Local Hero. Ook komt de single ‘Over’ regelmatig voorbij op de verschillende clipzenders. Eind 2007 duikt de band weer de studio in om een nieuw album op te nemen en Trading Dreams is hiervan het resultaat. Het album is opgenomen in de CatMusic Studio’s door Arno Dreef die ook, samen met de band zelf, de productie voor zijn rekening heeft genomen. De mastering van het album is gedaan in de Wisseloord Studio’s. Dit alles heeft geresulteerd in een sound die staat als een huis.

Behalve de sound is ook de muziek op Trading Dreams dik in orde. Zelf omschrijft de band de muziek als een cross-over tussen stonerrock en poprock, maar laat je niet misleiden door het woordje pop. De muziek van Spooner is namelijk behoorlijk stevig, zij het wel zeer toegankelijk. Echt rustige nummers staan er niet op Trading Dreams, maar in sommige nummers wordt er wel degelijk gas teruggenomen. Hierdoor houden de songs voldoende variatie. De meeste nummers op de plaat zijn goed, al blinken ze over het algemeen niet uit in originaliteit.

Het beste nummer van Trading Dreams is de titeltrack. Dit nummer kent een paar rustigere stukken, maar het eind is juist één van de hardste stukken op de plaat en bevat een lekkere gitaarsolo. Ook de openingstrack ‘Lack Of Mind’ en nummers als ‘Never Satisfied’ en ‘Losing Faith’ zijn zeer de moeite waard. Een minpuntje is de song ‘Damn!’, die net iets teveel de richting lompe rock gaat. Over het algemeen is Trading Dreams echter een goede plaat van een dito band.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Spooner Label:Eigen Beheer
Alpha – The Sky Is Mine

Alpha - The Sky is Mine Alpha , band die omarmd wordt door internationale grootheden als David...