RECENSIE: Born From Pain - Sands Of Time

bfp
recensie cijfer 2003-07-28 Iedere Nederlandse hardcoreliefhebber met een voorliefde voor het zwaardere, meer metalgeoriënteerde beukwerk zag ze natuurlijk al lang live. Dankzij het plekje op de bill van de Resistance Tour, met o.a. Agnostic Front, Hatebreed en Biohazard is Born From Pain inmiddels ook bekend en geliefd bij een breder publiek. Overal waar zij spelen vegen ze immers de vloer aan met met hun krachtige mengvorm tussen Slayer en NYHC a la Madball.

De meest recente plaat Sands Of Time mag er zijn. Hij duurt niet al te lang, maar gedurende dertig minuten wordt je behoorlijk murw gebeukt door zowel de traag hakkende (beatdown) stukken, de thrashriffs en het knallende drumwerk. De plaat ademt, zoals ongetwijfeld bedoeld, een nare sfeer. Het artwork, de teksten en de muziek creëren gezamenlijk namelijk precies de zwartgallige indruk die je verwacht bij de naam van de Limburgse band.

Born From Pain wordt vaak vergelijken met die andere bekende (Amerikaanse) metalcoreband met de negatief klinkende naam en faam; Hatebreed. Die vergelijking geldt niet alleen voor de stijlomschrijving, maar gaat ook zeker op voor het hoge niveau. Deze bands hoeven zeker niet in elkaars schaduw te staan. Born From Pain heeft nu ook dé plaat om dat mee te bewijzen.
Als deze derde Born From Pain plaat jouw eerste is en je snakt naar meer, dan kun je snel aan je trekken komen. In augustus komt namelijk een geremasterde versie van 'Reclaiming The Crown', het vorige BFP album uit.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:Born From Pain Label:Gangstyle Records

Uppercut - What Comes FirstInmiddels alweer een paar edities van de European Hardcore Party terug,...

nocodetuella