RECENSIE: Sunset Vertigo - Black and White Secrets

Sunset Vertigo - Black White
recensie cijfer 2008-02-03 De Utrechtse band Sunset Vertigo bracht inmiddels al twee EP’s uit en maakt met Black And White Secrets haar albumdebuut. De band is beïnvloed door onder andere Velvet Revolver, Stone Temple Pilots, Alice In Chains, Nirvana en Foo Fighters en dit resulteert in lekker stevige, maar uiterst melodieuze rockmuziek met af en toe een vleugje grunge. Zanger Jasper Gielkens heeft een dijk van een stem, die af en toe doet denken aan die van Layne Staley, de helaas te vroeg overleden zanger van Alice In Chains. Ook muzikaal gezien is Black And White Secrets dik in orde. De band speelt goed en bovendien gedreven.

Black And White Secrets is een lekker compact album, elf nummers in een goed half uur. Het tempo ligt tamelijk hoog, maar op de juiste momenten is er een rustpuntje. Zo is het na vier stevige nummers tijd voor ‘Nine High’. Op zich is dit nummer niet zo bijzonder, een kort instrumentaaltje dat niet echt ergens heen gaat, maar hierna klinkt het stevige ‘Save Yourself’ extra lekker. Andere hoogtepunten van Black And White Secrets zijn onder andere de titeltrack, ‘Ashes’ en afsluiter ‘Overture’.

De muziek van Sunset Vertigo is stevig, maar ook zeer toegankelijk en melodieus. Sommige mensen zullen het misschien iets te glad vinden, maar echt commercieel wordt het nergens. Liefhebbers van bijvoorbeeld Foo Fighters zouden deze cd echt eens moeten beluisteren. Black And White Secrets is in eigen beheer uitgebracht, maar de band levert een prachtig visitekaartje af waarmee het volgens mij mogelijk moet zijn om een label te vinden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sunset Vertigo Label:Eigen Beheer
suicide silence - the cleansing

Suicide Silence - The CleansingDankzij een geweldige tour (support bij Parkway Drive en Bury Your Dead)...