RECENSIE: Mondo Leone - Open Deuren naar Geluk

Mondo Leone – Open Deuren Naar Geluk
recensie cijfer 2007-11-29 Leon Giesen begon zijn muzikale carrière als bassist in de legendarische Nederpopband Toontje Lager. Ook werkte hij samen met Jack Poels van Rowwen Hèze, met wie hij als Poels & Giesen het album Holland America Lijn maakte. Zijn eigen project heet Mondo Leone en Open Deuren Naar Geluk is het derde album dat hij onder deze naam uitbrengt. De eerste twee albums, Mondo Leone en Nieuwe Liedjes verschenen bij V2, maar dit derde album is in eigen beheer uitgebracht. Zo heeft Giesen volledige muzikale vrijheid. Aan deze vrijheid hangt natuurlijk wel een prijskaartje en Open Deuren Naar Geluk is dan ook tot stand gekomen met de financiële steun van 349 zogenaamde MonDonateurs. Uiteraard worden deze in het CD-boekje allemaal met name genoemd. Naast deze lijst met namen bevat het CD-boekje ook 12 tekeningen van artiesten waar Giesen door is geïnspireerd. Dit zijn onder andere Willem Wilmink, Joni Mitchell, Daniel Lanois, Yello en KC & The Sunshine Band. Een nogal gevarieerd gezelschap dus.

Volgens het persbericht is Open Deuren Naar Geluk een bonte verzameling liefdesverklaringen aan het drie minuten durende popliedje. Dit resulteert in elf leuke liedjes waarin naast pop allerlei andere invloeden doorschemeren. Als je de muziek van Mondo Leone zou moeten plaatsen is het ergens tussen Spinvis en Gorki. Niet alleen vanwege de muziek dringt de vergelijking met deze artiesten zich op, maar ook vanwege de sterke, vaak behoorlijk poëtische teksten.

Eigenlijk zijn bijna alle nummers op Open Deuren Naar Geluk erg leuk. Voorbeelden hiervan zijn ‘Man Op De Maan’, met samples van de stem van Pete Conrad, de derde man op de maan, en de single ‘Je Danst Zoals Je In Bed Bent’. Met dit nummer draagt Giesen bij aan het recente debat over de Nederlandse identiteit. Bestaat Dé Nederlander? Helaas wel ja. Kijk maar op de dansvloer, je haalt ze er zo uit.

Eén van de hoogtepunten van Open Deuren Naar Geluk is ‘Jeugdzonde’. Dit nummer doet erg jaren ’80 aan, maar doet ook sterk denken aan ‘The Bad Touch’ van Bloodhound Gang. Andere hoogtepunten zijn de twee afsluitende nummers ‘Kermis In De Hel’ en ’12 April 2007 (Gelukkig Nieuwjaar)’.

Open Deuren Naar Geluk is al met al een goed album van één van de leukere Nederlandstalige artiesten van dit moment.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Mondo Leone Label:Eigen Beheer
Cloak/Dagger – We are...