RECENSIE: Sweeping Promises - Good Living Is Coming For You

Sweeping
recensie cijfer 2024-04-03 Een goede ruimte om te musiceren is belangrijk voor Sweeping Promises. Hun debuut, Hunger For A Way Out [2020] was opgenomen in een omgebouwd laboratorium in Boston. Voor de opvolger hadden ze al meer dan vijftig demo’s opgenomen in de badkamer van hun toenmalige huis in Austin, maar zij waren niet tevreden over het geluid. Ook de akoestiek van een in onbruik geraakte kerk in Ohio – de volgende keuze - bleek onvoldoende. Uiteindelijk, na een financiële injectie van het Subpop platenlabel, streken ze uiteindelijk neer in een huis in Kansas. Deze deed eerder dienst als een studio waar vooral naaktmodellen werden geschilderd. Dit past perfect bij de gestripte minimalistische punk waar zij voor staan.

Zij zijn het post-punk duo Lira Mondal (zang, basgitaar) en Caufield Schnug (gitaar/drums). Dit stel musiceert al ruim tien jaar met elkaar in het zogenoemde DIY circuit van Boston. Of het nu garagerock (Silkies) betreft of gothic minimalism (Dee-Parts) of zelfs girl-group dreampop (Mini Dresses), zij waren van de partij. Inmiddels gaan zij al enige tijd mee als duo Sweeping Promises. Met hun tweede album bevestigen zij dat zij niemand anders nodig hebben. Op Good Living Is Coming For You hoor je hoe goed zij met galmende gitaar, bas, drum en keyboards elkaar verstaan.

Het tweetal geeft ons veel mee van hun eigen wereld. ‘Can’t Hide It’ gaat over de wereldwijde bouw van saaie standaard appartementen met een winkeltje eronder. (“Five stories going up /Another big ol’ gray block”). Het nummer werd geschreven nadat hun favoriete uitgangsplek, “Middle East”, werd neergehaald om een hotel van zes verdiepingen neer te zetten. Mondal, een voormalige banketbakker en chocolatier, gebruikt enige metaforen vanuit die wereld. Zo horen we op ‘Connoisseur Of Salt’: “You’re filling up your cabinets/With spices and salts to cover up the bitter taste” en later op de stompende bas van ‘Petit Four’: “It’s an unmentionable serving” .

Daarnaast valt er voldoende te feesten. Je wordt al direct in de wereld van grunge gitaren gezogen door ‘Eraser’ om daarna nog eens opgezweept te worden door ‘Walk In Place’. Je kan niet anders dan meezingen op ‘Throw The Dice’ of je hoofd mee laten knikken op ‘You Shatter’. Er is enige nostalgie op ‘Shadow Me’ dat ‘Teenage Kicks’ (The Undertones) in herinnering brengt. Hoogtepunt is echter het titelnummer. De opbouw tussen basgitaar en drums waarbij de gitaar zich laat nestelen is werkelijk prachtig gevonden. Dan is het ook nog eens een dwingend; je hebt geen keuze: ‘Good Living Is Coming For You’, of je het nu wilt of niet.

Mondal weet met haar zang, die ergens doet denken aan die van Debbie Harry, heel overtuigend over te komen. De strak, minimalistische, uitgevoerde instrumentatie geeft haar alle gelegenheid om zich even lekker te laten gaan. Dat doet ze dan ook van harte. Mede hierdoor is het album een aanrader te noemen; nergens verliest het grip op de luisteraar. Dat is in deze tijd een uitzondering te noemen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Sweeping Promises Label:Subpop
Cover Black Duck - Black Duck

Black Duck - Black DuckHet trio Black Duck bestaat uit drie gelouterde muzikanten uit Chicago:...