RECENSIE: Civic - Taken By Force

Civic
recensie cijfer 2023-09-24 Civic is een Australische band die op hun debuutalbum Future Forecast ons vermaakte met lekkere no-nonsene punk(rock). Een beetje in het zadel geholpen door King Gizzard & The Lizard drummer Eric Moore, op wiens platenlabel ze deze debuutplaat mochten uitbrengen. Op het tweede album Taken By Force weet Civic het geluid nog een beetje uit te diepen zodat we een mooie mix van rauwe punk-energie en melodie te verwerken krijgen.

Elf tracks in een half uurtje, het leven kan zo simpel zijn. Wanneer we dan een half minuutje intro en de kleine vier minuten gepruttel aan het einde onder de naam ‘Dusk’ er van af trekken, houden we ruim minder dan dat half uurtje over waarin we negen recht voor zijn raap punkrocksongs voorgeschoteld krijgen. De negen songs klokken bijna allen onder de drie minuten en alleen het dragende ‘Trick Of The Light’ duurt ruim vijf minuten.

Het is hem echt de afwisseling tussen de energieke punksongs als ‘Born In Ther Heat’, Fly Song’ en ‘Fly Girl’ en door Stooges beïnvloede tracks als ‘Neighbourhood Sadist’ die Taken By Force interessant houdt. Daarbij weet zanger Jim McCullough, die op sommige momenten best wel wat op Iggy Pop lijkt, op alle songs indruk te maken. ‘Trick Of The light’ is echter wel het nummer dat het best blijft hangen door de sterke melodie en het Cult-achtige soms wat zweverige gitaarwerk. Het titelnummer en toegankelijke songs als ‘Wars Or Hands Of Time’ en ‘Blood Rushes’ zijn misschien wat minder scherp, maar zijn wel songs die het live ongetwijfeld goed gaan doen.

Taken By Force is een album waar je niet te veel woorden aan vuil moet maken, maar gewoon over je heen moet laten komen. Zowel liefhebbers van oude punkbands (Stooges, The Clash) als de hedendaagse punk(rock)bands (Fontaines D.C., Idles) gaan zeker met Civic uit de voeten kunnen, al mist Civic nog wel een beetje dat authentieke en vuige van die bands.
Recensent:Jan Didden Artiest:Civic Label:Integral
Cover Black Bottle Riot - That`s Amore

Black Bottle Riot - That`s Amore Black Bottle Riot is een rockband uit Nijmegen die het vooral zoekt in oude...