RECENSIE: Eljuri - Reflexión

Eljuri
recensie cijfer 2023-09-20 Bij de term Latin rock gaan de gedachten als vanzelf uit naar Carlos Santana die een pionier is op het gebied van het vermengen van Latijns-Amerikaanse muziek met gitaarrock. Het heeft vele navolgers opgeleverd, de een wat succesvoller dan de ander. Waar de roots van Santana voor een groot deel in Mexico liggen, daar liggen die van Eljuri, voluit Cecilia Villar Eljuri, in Ecuador. Net als het grote voorbeeld speelt Eljuri zelf gitaar, maar waar Carlos Santana de zang graag aan anderen over laat, daar zingt Eljuri ook nog eens alles zelf en bespeelt ze nog wat instrumenten. Tot zover de vergelijkingen want verder heeft Eljuri een totaal eigen geluid, zoveel maakt haar vijfde album Reflexión wel duidelijk.

Allereerst heeft de stem van Eljuri ook dat dramatische en klaaglijke in haar stem dat zangers en zangeressen uit Spaanstalige landen graag in hun muziek leggen, wat direct al duidelijk is in de eerste twee tracks (‘Espejo’ en ‘Salva La Tierra’) die Eljuri heerlijk laten jammeren op een kloek, maar swingend rockritme. Het gitaarwerk van Eljuri is daarbij altijd in dienst van de song, maar zij weet de zes snaren bijzonder goed te raken en doet weinig onder voor het grote voorbeeld. In het feestelijk klinkende ‘La vox’ worden de Latijns-Amerikaanse roots heel duidelijk; het zonnige ritme en de blazers maken het helemaal af. De gruizige gitaarsolo vormt een prachtig contrast. Ook het wiegende reggaelied ‘No Puedo Cruzar’ wordt behoorlijk opgepimpt door een krachtig gitaargeluid.

Behalve de Spaanstalige songs heeft Eljuri een paar liedjes in het Engels opgenomen, ze woont tenslotte al een flinke tijd in New York. Ook hier komt ze prima mee weg al voelen die songs net wat minder speciaal; de Spaanse taal, al verstaan we er geen moer van, ligt Eljuri duidelijk beter om haar goede en slechte ervaringen als immigrant in New York te verwoorden.

In ‘El Dia’ wordt een sober ritme ondersteunt door synthesizers, het geeft de track een jaren tachtig sfeer. Hier doet Eljuri wel wat denken aan een Spaanstalige versie van Pet Benatar, mede ook door haar stemgeluid dat redelijk verwant is aan die van Benatar. Heel mooi gedaan en zeker een van de hoogtepunten op Reflexión dat een verrassend album blijkt te zijn dat soms lekker swingt en soms stevig rockt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Eljuri Label:Manovill
Cover Civic - Taken By Force

Civic - Taken By Force Civic is een Australische band die op hun debuutalbum Future Forecast ons...