RECENSIE: Adédèji - Yoruba Odyssey

Adedeji
recensie cijfer 2023-02-27 De bandnaam Adédèjì is afgeleid van bandleider en naamgever Adédèjì Adetayo. Multi-instrumentalist en zanger Adetayo is de onbetwiste aanvoerder van het meerkoppige gezelschap Adédèdjì. Het voert te ver om alle vocalisten en muzikanten die hebben meegewerkt aan het album Yoruba Odyssey met naam en toenaam te benoemen, want dan waren de driehonderd woorden van deze recensie al opgebruikt voordat u een idee zou krijgen van de muziek die Adédèdjì voortbrengt.

Als de namen van Lagos, Nigeria en Fela Kuti vallen, dan heeft u wellicht eerder een idee in welke hoek u de muziek van Adédèdjì moet plaatsen: onvervalste afrobeat. Met een scheutje jazz en funk, dat dan weer wel.

Adetetayo begon op zijn zesde jaar in het plaatselijke kerkkoor, was vanaf zijn dertiende jaar een verdienstelijk studiozanger en vanaf zijn achttiende professioneel gitarist. Een internationale muzikale opleiding, die Adetayo bracht van Lagos naar London tot aan het Prins Claus conservatorium in Groningen voor een bachelor jazz, deed de rest.

Yoruba Odyssey is opgenomen in de Decca Afrodisia studio in Lagos, Nigeria waar illustere namen als Fela Kuti And Afrika70, Manu Dibango en Chief Commander Ebenezer Obey ooit hun platen opnamen. Dat levert een plaat op met een duur van ruim een uur waarbinnen tien nummers de revue passeren. Alle nummers zijn van eigen hand met uitzondering van ‘Gbanja’ (van ‘King’ Jossy Friday) en ‘Ori Ni’ (van Yoruba-muzikant Haruna Ishola).

Opener ‘Oruku’ is onvervalste afrobeat in de stijl van Fela Anikulapo Kuti. Maar al schuwt Adetayo maatschappijkritische teksten niet, zo militant als de grootmeester klinkt Adetayo hier niet. Op ‘Ojeje’ zijn de jazz(rock) invloeden niet van de lucht en skat Adetayo er lustig op los. Het soulvolle en jazzy ‘Lagos Blues’ is een mooi eerbetoon aan geboortestad en metropool Lagos. Adetayo mijmert dat hij de wereld over heeft gezworven, maar toch altijd weer terug verlangt naar én zich nergens zo thuis voelt als in zijn eigen thuishaven Lagos.

Maar de muzikale hoogtepunten op het album zijn het meer dan tien minuten durende ‘Gbanja’ en het voortstuwende ‘Shyphiliezation’. Dat laatste nummer is een felle aanklacht tegen het Arabische en later westerse (lees: Portugese en Britse) koloniale verleden van Nigeria. Met deze combinatie van song en tekst steekt Adédèjì Adetayo de koning van de afrobeat nog aardig naar de kroon!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Adédèji Label:Xango Music
Cover Tau & The Drones Of Praise - Misneach

Tau & The Drones Of Praise - MisneachHet is alweer ruim een half jaar geleden dat TAU And The Drones Of Praise...