RECENSIE: Decius - Vol.1

Decius
recensie cijfer 2023-03-01 Decius was een Romeinse keizer van 249 tot aan zijn dood in 251.
De Romeinse keizers hielden wel van feesten en Decius heeft als specialiteit acid house en disco. Decius bestaat uit de broers Liam en Luke May, bekend als oprichters van Trashmouth Records, samen met Quinn Whalley (Paranoid London/Warmduscher) en Fat White Family frontman Lias Saoudi.

Op Vol. 1 mogen de beentjes weer van de vloer. Decius maakt dansmuziek met een positieve vibe. Opener ‘Ain’t No Church’ is niet te snel en niet te langzaam, gewoon dwingende muziek waarbij je langzaam loskomt. Dat gaat de hele plaat zo door; precies het tempo dat je als Nederlander heel lang kunt volhouden. ‘Masculine Encounter II’ klinkt al wat dwingender. Doorgaan is het motto.

Bij ‘Look Like A Man’ gaat het tempo nog verder omhoog met lekkere poppy vocalen en een repeterende dwingende beat. ‘Bread & Butter’ heeft, hoe kan het ook anders, een heerlijke flow. Je waant je zelf op de toetsen om wat extra muzikale (keyboard) accenten aan het nummer toe te voegen. De muziek dwingt je wederom mee te doen. ‘I-Get-Ov’ doet denken aan dj sets van Tiga. Het is een zeer geluidsvriendelijk nummer met een heerlijke baslijn en vocale repeat. Met 3.41 op de teller is het nummer veel te kort. Je wilt nog heel lang doorgaan op deze verslavende groove. Op ‘Bitch Tracker’ is Decius op oorlogspad. We horen stoere, krachtige en overrompelende beats. Decius heeft met het prijsnummer ‘Quick Reliefs’ Giorgio Moroder-achtige ‘I Feel Love’/’Our Love’ (Donna Summer) accenten en een prachtige falsetto stem in de aanbieding.

Decius propt gewoon 12 nummers in 54 minuten, want smaken verschillen tijdens een dj set. Het album is een heerlijke potpourri aan dansnummers waarbij het jammer is dat het niet aaneengeregen is in een mix, maar er telkens een korte stilte tussen de nummers valt. Hierdoor voelt Vol. 1 als vakwerk waarbij de keizer het cement is vergeten.

Voor de volgende keer horen we graag langere versies in een fraaie mix en Decius heeft 5 lauwerkransen te pakken. Nu is het 1 lauwerkrans aftrek in verband met de storende 2 seconde pauzes tussen de nummers. 22 seconden stil staan terwijl deze plaat zo uitnodigt om te bewegen, dat is het enige minpunt. Go with the flow with Decius! Keizerlijk goed!
Recensent:René Obdeijn Artiest:Decius Label:Leaf Label
Cover Adédèji - Yoruba Odyssey

Adédèji - Yoruba OdysseyDe bandnaam Adédèjì is afgeleid van bandleider en naamgever Adédèjì...