RECENSIE: Modern Studies - We Are There

Modern Studies
recensie cijfer 2022-11-02 Modern Studies is een band die voor een gedeelte uit Schotland en voor een gedeelte uit Noord-Engeland komt. De groep is opgericht in 2015 door Emily Scott en Modern Studies is dan vooral om haar stemgeluid heen gebouwd. Vanzelfsprekend drukt zij een groot stempel op het songmateriaal van het vierde album We Are There, dat zij samen met vriend Pete Harvey, Joe Smillie en Rob St. John in elkaar heeft gedraaid. Wie wat speelt is niet duidelijk, maar de website van de band rept over vier multi-instrumentalisten, dus daar houden we het maar op.

Het geluid van Modern Studies wordt vaak omschreven als kamerpop, maar wij zijn eigenwijs genoeg om er een eigen hokje van te maken, zoiets als: psychedelische folkpop. Kenmerkend binnen het geluid van Modern Studies is de rustgevende, wat zwoele stem van Emily Scott die ook op het vierde album We Are There prominent aanwezig is. Haar stem wordt daarbij in elk liedje bijgestaan door de stemmen van de andere drie bandleden. Het zorgt voor mooie vocale harmonieën dat van de muziek een soort plechtstatige folk maakt waar je even aan moet wennen. Dat komt ook doordat de ritmes enigszins kabbelend overkomen, zeker bij de eerste keer luisteren lijkt dat zo te zijn. Wanneer je even door luistert hoor je zeker wel de wat diepere lagen binnen de muziek van Modern Studies, maar wanneer je het op de achtergrond draait terwijl je wat anders aan het doen bent, glijdt het ook zo allemaal voorbij voor je er erg in hebt.

Net wanneer je het idee hebt dat het allemaal wel heel erg netjes begint te worden, hoor je vanaf de tweede helft van het album wat meer vuur, zoals de vervormde psychedelische gitaarriffs in ‘Wild Ocean’. Het mooiste pareltje is echter ‘Won’t Be Long’ waarin de snelheid omhoog gaat en het ritme wat avontuurlijker is. Vooral de strijkers spelen hier een spannende hoofdrol.

Verderop het album komen we nog het sterke, door een stevige baslijn gedragen, ‘Mothlight’ tegen en ook ‘Do You Wanna’ is een prima song waarin op een bedje van synths prachtige viool- en pianoklanken liggen, waarna de plaat wordt afgesloten door het wat duistere ‘Winter Springs’, waarin de zang iets meer uitgediept en uitgesprokener wordt. Het is een mooi slotakkoord van :We Are There, een album waar je zeker even aan moet wennen , maar dat per draaibeurt steeds meer je vriend wordt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Modern Studies Label:Fire Records
Rocio

Rocío Durán - Rocío Durán Canta A Rafael De LeonHet is al ruim twee jaar geleden dat ‘Ojos Verdes’ van de Spaanse zangeres...