RECENSIE: Old Crow Medicine Show - Paint This Town

OCMS
recensie cijfer 2022-12-19 De energieke country van Old Crow Medicine Show geeft altijd gegarandeerd een feestje. Nieuwe albums zijn dan ook iets om naar uit te kijken. Old Crow Medicine Show heeft zelfs Mumford & Sons geïnspireerd. Maar de heren zijn veel meer Americana en veel minder pop dan de stadion act. Paint This Town is het negende album van Old Crow Medicine Show.

Old Crow Medicine Show levert wat je van hen verwacht. Op het eerste gezicht een flinke verzameling feestnummers voor braderieën en rodeo’s. Maar dan wel met hoge kwaliteit. Met als hoogtepunt het heerlijke swingende ‘Lord Willing And The Greek Don’t Ride’. Het opzwepende ritme wordt gedragen door knallende harmonica en aanstekelijk refrein. Vervolgens zweept een boogiewoogie pianoritme de boel verder op. Mede geschreven door voormalig bandlid Willie Watson. ‘Bombs Away’ doet hetzelfde met violen. Het liedje wordt gebracht met een punkenergie.

Op andere momenten klinkt de inspiratie van Bob Dylan, Van Morrison en Billy Joel door. Bijvoorbeeld tijdens het nummer ‘New Mississippi Flag’. Het pianoliedje doet qua intro en melodie eerst een klein beetje denken aan ‘Piano Man’. Echter, met een melancholische twist door de piano. Die melancholie past ook bij de ode aan Mississippi in een tijd waarin veel kritiek is op de staat.

Met Paint This Town voegt Old Crow Medicine Show een mooi album toe aan haar oeuvre. De band mag zich inmiddels wel echt een Americana icoon gaan noemen. Niet alleen vanwege de consistente lijn van kwaliteit, maar ook dat in de wisselingen in samenstellingen het gezelschap al verschillende artiesten heeft voortgebracht die zichzelf steeds meer vestigen in de wereld van Americana. Paint This Town is met haar mix van energieke country, rock ‘n roll en soul in elk geval een aanvulling om trots op te zijn.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Old Crow Medicine Show Label:ATO Records
Cover Boaz - Keep It Simple

Boaz - Keep It SimpleWanneer Boaz tijdens zijn eerste optreden in talentenjacht We Want More...