RECENSIE: Sharon van Etten - We`ve Been Going About This All Wrong

Sharon
recensie cijfer 2022-10-12 De uit Belleville, New Jersey afkomstige singer-songwriter Sharon Van Etten debuteerde in 2009 met het album Because I Was In Love. Na Epic (2010), Tramp (2012), Are We There (2014) en Remind Me Tomorrow (2019) is We’ve Been Going About This All Wrong Van Ettens zesde album. De titel is geïnspireerd op een zin uit de film The Sandlot, die Van Etten naar eigen zeggen misschien wel honderd keer gekeken heeft, samen met haar zoon.

We’ve Been Going About This All Wrong werd geproduceerd door Van Etten zelf, samen met Daniel Knowles. Zelf speelt Van Etten onder andere gitaar, drums en toetsen en daarnaast horen we op de verschillende nummers diverse muzikanten, waaronder Devin Hoff (basgitaar), Jorge Balbi (drums) en Charles Damski (gitaar).

Van Etten levert met We’ve Been Going About This All Wrong een gedragen indieplaat op, die redelijk vol geproduceerd is. Hierdoor is het album wat zwaar op de hand. De sound doet ondergetekende soms denken aan een donkere versie van Heather Nova en soms aan Joan As Policewoman met meer gitaren.

We’ve Been Going About This All Wrong begint vrij ingetogen met de akoestische gitaar van ‘Darkness Fades’. Deze song heeft echter wel een wat steviger laatste deel en dit zet de toon voor het album. ‘Home To Me’ begint eveneens rustig, maar dan met een piano. Verderop wordt ook deze song echter wat steviger en slepender, met een meer dichtgesmeerde sound.

Ook ‘I’ll Try’ en ‘Born’ beginnen vrij rustig, om vervolgens op te bouwen tot een vrij stevig tweede gedeelte. Dit geldt ook voor ‘Come Back’, misschien wel de beste song op het album, waarop Van Etten ook vocaal all out gaat. ‘Darkish is eigenlijk de enige echt ingetogen song op We’ve Been Going About This All Wrong. ‘Anything’, ‘Headspace’ en ‘Mistakes’ rocken juist wat meer.

De muziek op We’ve Been Going About This All Wrong is zoals gezegd nogal gedragen en bovendien vrij donker van toonzetting. Er zit weinig lucht in het album. De sombere hoesfoto en de albumtitel zijn dan ook zeer goed gekozen. Iets meer lichtpuntjes hadden er echter wel in gemogen. De songs zijn prima, al is er geen één bij die zich meteen in je hoofd nestelt.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sharon van Etten Label:Jagjaguwar
TV Priest

TV Priest - My Other PeopleHet debuut van TV Priest werd twee jaar geleden groots onthaald. Het Britse...