RECENSIE: Ronni Le Tekro - Bigfoot TV

Ronni
recensie cijfer 2022-06-21 Ronni Le Tekro is een gitarist die vooral bekend is van zijn flitsende gitaarwerk in TNT. De eigenzinnige muzikant is vanaf het begin altijd de constante factor geweest in deze populaire Noorse hardrockband. Maar behalve dat Le Tekro een uitzonderlijk talent op de zes snaren is, heeft de man ook al heel wat soloalbums afgeleverd, al heeft het zes jaar geduurd voordat hij met dit nieuwe plaatwerk op de proppen komt. We rekenen dan XIII van TNT uit 2018 en A Death Divine, zijn samenwerking met Ledfoot, uit 2020 voor uiteraard niet mee. Ook dat zijn platen waar Le Tekro een meer dan gemiddeld stempel op gedrukt heeft. Maar we praten nu over zijn echte solowerk en daar hoort dus nieuwe plaat Bigfoot TV wel bij.

Zoals je mag verwachten van een man van zijn kaliber is het geluid op Bigfoot TV meer dan goed, is zijn gitaarwerk van hoog niveau en waagt hij zich ook niet aan al teveel uitspattingen. Het enige dat aan te merken is aan dit album is het stemgeluid van Ronni Le Tekro, die duidelijk maakt waarom hij de gitarist is in TNT en niet de zanger. Vaak komt hij met zijn wat weifelende, zachte stem wel weg in de wat meer spetterende composities, zoals in de lekkere stuwende opener ‘My lIfe On Long Island’ (met gastzang van Ledfoot), het TNT-achtige ‘Demons’ en het prachtige spacy ‘U.F.O.’ , waarin hij gewag maakt van zijn ontmoetingen met buitenaardse wezentjes en hun ruimteschepen (meent hij dat nou echt?). Echter in het kalm voortkabbelende ‘New Day In The Morning’ valt hij wel wat door de mand. Voor de broodnodige afwisseling heeft hij Rodmar Johansen gestrikt die ‘Not Today’ voor hem heeft ingezongen.

Best een leuk album hoor dit Bigfoot TV al horen we Ronni Le Tekro nog veel liever als gitarist van TNT, temeer omdat op de platen van die band de zang altijd uitstekend is en tezamen met het virtuoze gitaarwerk zorgt dat voor veel adembenemende momenten. Maar het is ook niet onlogisch dat een vat vol inspiratie als Ronni Le Tekro zijn ideeën, inclusief persoonlijke teksten die hij in TNT niet kwijt kan, toch wil vastleggen voor het nageslacht. Of voor de marsmannetjes, zo u wilt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ronni Le Tekro Label:Integral
Cover Warm Graves - Ease

Warm Graves - EaseHet heeft zeven jaar geduurd voordat Warm Graves (de artiestennaam van...