RECENSIE: Dennis van Aarssen - How To Live

Dennis v A
recensie cijfer 2022-08-24 Nooit je droom opgeven. Dat moet Dennis van Aarssen meerdere malen tegen zichzelf gezegd hebben. Nadat hij niet werd toegelaten tot de Rockacademie in Tilburg, maakte hij een HBO-opleiding af. Hij was al begonnen als projectmanager toen hij zich aanmeldde voor het programma Topper Gezocht. Ook al haalde hij de eerste ronde niet, het inspireerde hem wel om te blijven proberen een muzikale carrière te starten. Dat was maar goed ook: hij schreef zich in voor het negende seizoen van The Voice of Holland [2018/2019] en won deze.

Hij maakte optimaal gebruik van het momentum dat volgde op zijn overwinning. Zes maanden later gaat hij met het BOSCO Jazz and Poporchestra op theatertour door Nederland. Zijn debuutalbum Forever You? [2019] won de Edison Jazzism Publieksprijs in 2020. Het muzikale leven begon hem toe te lachen… Maar ja, zoals we allemaal weten stond de tijd voor de meeste artiesten daarna twee jaar stil. Van Aarssen nam de gelegenheid om zowel een eigen DVA Bigband op te richten als om nummers te schrijven voor zijn tweede album How To Live.

Het eerste nummer komt al direct bij je binnen: ‘I Can’t Make This Right’ swingt vanaf de eerste toon als een tierelier. De band klinkt goed en is hier duidelijk voor gemaakt. De vrolijkheid van de opvolgende nummers, ‘Spider-man’ en ‘I Still Got It’ werkt aanstekelijk. Wees niet al te verbaasd als je het laatste nummer zomaar op een onbewaakt moment neuriet. Dat de band ook het wat rustiger werk beheerst, laat ze horen op ‘After All This Time’, ‘Valentine’s Day’ en ‘How To Live’.

Het album bevat ook twee covers. Nadat hij op zijn debuutalbum ‘High Hopes’ van Panic! At The Disco in een big band uitvoering had opgenomen, is het nu de beurt aan ‘Death Of A Bachelor’. Je hoort hoe zijn vocalen tot het uiterste worden gedwongen, maar de aanvragers hiervan kunnen tevreden zijn met het resultaat. De verrassing is ‘Lonely Boy’ van The Black Keys. De bewerking hiervan met piano en blazers doen het origineel meer dan recht aan. Heerlijk!
Niet alles werkt zo goed: het duet met zangeres Loren Nine (‘Should Be Over You’) bevat te weinig emotie. Hierdoor valt de sneltrein waar we met zijn allen waren ingestapt even stil. Ach, dat krijg je als je wat uitprobeert. Andere experimenten werken op zich prima: de opbouw van ‘Raise A Glass’ dat eindelijk uitmondt in een aanstekelijke bossa nova is bewonderingswaardig. Het had alleen beter als afsluiter gepast.

De samenwerking met songwriters Jeff Franzel (Frank Sinatra, Sammy Davis Jr.) en Maria Christensen (Celine Dion, Jennifer Lopez) heeft zijn vruchten afgeworpen. De zeven nummers waarop zij in enige vorm samenwerken, drukken een positieve stempel op dit album. Van Aarssen mag trots zijn: hij geeft het big band geluid een nieuwe impuls en weet de oubolligheid die om de hoek ligt gemakkelijk te omzeilen. Met dank aan de donateurs, die in het boekje met naam genoemd worden. Zonder hen hadden we deze nummers wellicht nooit kunnen beluisteren en dat zou heel jammer zijn. Van Aarssen “stil got it…”.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Dennis van Aarssen Label:Eigen Beheer
Cover Moon Shot - Confession

Moon Shot - Confession Moon shot is een nieuwe band uit Finland die bestaat uit leden van drie ter...

Cover Sandra van Nieuwland - Wonderland

Sandra van Nieuwland - Wonderland Meedoen aan een talentenjacht levert al een behoorlijke tijd weinig meer op,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT