RECENSIE: Hendrikse - A Good Day For The Blues

Hendrikse
recensie cijfer 2022-06-22 Nederlandse muzikant Hendrikse presenteert met A Good Day For The Blues zijn eerste bluesalbum. Het album is opgenomen tijdens de COVID-19 crisis. Dat dwong Hendrikse, net zoals zovelen, om de digitale technieken te gebruiken voor de samenwerking met andere muzikanten. De tien liedjes van A Good Day For The Blues laten horen dat dit goed gelukt is.

Hendrikse swingt op sommige momenten en klinkt verderop weer wat intiemer. ‘Sixpack & Dimes’ is een stevig bluesrockliedje. De basis is opzwepend. Hendrikse zingt er rauw overheen. Hij doet denken aan mannen als Scott H. Biram en Ben Miller. Gitarist Rob Orlemans gaat in het liedje heerlijk los met een solo. Lome blues klinkt op ‘Your Arms Wil Keep Me Warm’. De mondharmonicasolo aan het begin creëert gelijk een lome, broeierige sfeer. Dat versterkt Hendrikse met zijn zang. De stijl van Hendrikse sluit hier aan bij Tony Joe White en Nick Cave die de blues speelt. Als Hendrikse hier met een dreigende ondertoon zingt dat hij je in zijn armen wil houden, dan geloof je dat. Tegelijkertijd boezemt die ondertoon angst in. ‘Try To Save Your Soul’ klinkt dan weer als een rock ’n roll klassieker met een aanstekelijk ritme met gitaar en een opzwepende manier van zingen. Hoewel met een lome ondertoon, brengt de afsluitende mondharmonica toch definitief het Creedence Clearwater Revival gevoel in het nummer. Op het laatste liedje ‘City Or A Ghost Town’ horen we zelfs nog de geest van Gary Moore.

Met A Good Day For The Blues heeft Hendrikse een heel fijn bluesalbum in handen. De beperkingen van de COVID-19 crisis zijn niet te horen. Het album is een fijne broeierige bluesplaat waarop Hendrikse tegelijk de verschillende kanten van de blues laat horen. Het blijft dan ook vast niet bij één bluesplaat.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Hendrikse Label:Eigen Beheer
Cover Toby Goodshank - Truth Jump Fall

Toby Goodshank - Truth Jump Fall Toby Goodshank is een doe-het-zelver uit Brooklyn. Hij heeft een eigen...