RECENSIE: Durand Jones & the Indications - Private Space

Durand
recensie cijfer 2021-10-11 Na de flow van Heatwave ‘s ‘Groove Line’ is het tijd om te luisteren naar de nieuwste van Durand Jones & The Indications. Private Space is inmiddels zijn derde album. Bij Durand Jones & The Indications staan de stemmen centraal; fraaie leadvocals van Aaran Frazer samen met Durand Jones en verder mooie achtergrondkoortjes.

Aaron Frazer heeft ook een solocarrière en neemt samen met Durand Jones vier keer de lead. De samenwerking met Durand Jones is er een van 1+1=3. Private Space is van jaarlijstjes niveau.

Met ‘Love Will Work It Out’ begint de plaat qua tempo traag, maar weet de band je direct mee te trekken in de rest van het album. ‘Witchoo’ is een uptemponummer waarin de groove en een synthesizerlijntje de aandacht trekken. “Come through, bring the groove, I wanna be with u” als tekst dan weet je dat het lekker swingen wordt. Bij dit nummer denk je aan Marvin Gaye; een ontspannen live-gevoel, maar wel helemaal van deze tijd.
Dit nummer is het hoogtepunt van Private Space en is een kneiter van een potentiele wereldhit. Een nummer dat om de repeatknop vraagt en blijft vragen.

Private Space is een plaat voor de massa. Je hebt het al eerder gehoord, maar het luistert zo lekker weg, met zoetzachte vocalen en heerlijke ‘Philly-sound’ violen. De plaat klinkt als Barry White meets Heatwave. Rod Temperton (voormalig lid Heatwave) stond bekend om zijn productie en songwriting kwaliteiten, samen met onder andere Quincy jones en Michael Jackson in de tijd van Off The Wall en Thriller. Deze kwaliteitsnorm hoor je ook op Private Space. De kwaliteit druipt uit je speakers. De lichte aanrakingen van de bekkens in ‘Ride Or Die’ laten horen dat er veel zorg is besteed aan details.

De plaat kent tien nummers en het verschil met de jaren ‘70 producties is dat hier eigenlijk tien singles op staan. ‘Sea Of Love’ swingt heerlijk weg. Een nummer dat vraagt om een lange 12 inch versie. Private Space is de eerste greatest hits plaat van Durand Jones & The Indications. Het enige minpuntje is dat het na 38 minuten al weer voorbij is en we minimaal twintig jaar moeten wachten voor een deluxe edition met fraaie remixen en extended versions.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Durand Jones & the Indications Label:Dead Oceans
Cover Fabrizio Savino - The Rising Sun

Fabrizio Savino - The Rising Sun The Rising Sun is het vierde album dat de Italiaanse gitarist Fabrizio...