RECENSIE: Primal Creation - News Feed

News Feed
recensie cijfer 2021-09-10 Het is uitzonderlijk knap om een album te maken over de manipulatie van verschillende media, zonder ook maar ergens ‘fake news’ te benoemen. Dat zou ook te gemakkelijk geweest zijn voor de Vlaamse trash-metalband Primal Creation. Scoorden zij al eerder in 2017 hoge ogen met hun politiek-kritische debuutalbum Demockracy, op News Feed gaan ze een stapje verder. Niet gehinderd door het ongeluk van de zanger, waarbij hij zijn heup had gebroken, zetten zij hun tanden in een volgend gevoelig onderwerp. Om te spreken van een conceptalbum gaat wat ver, maar het is interessant om hun visie op beïnvloeding van het nieuws in negen nummers te beluisteren.

Nou ja, nummers… Opener ‘Extremely Dangerous’ is een verzameling van verschillende nieuwsflitsen, waarbij stemmen van nieuwslezers over elkaar heen gemonteerd zijn om uiteindelijk achter elkaar te eindigen met “This is extremely dangerous”. De toon is daarmee gezet, al pakt ‘A Post-Truth Order’ daadwerkelijk de muzikale draad op. De heerlijk tegen elkaar in riffende gitaren worden heel even onderbroken door een bewust ingelaste off-beat van drummer Clint Dusslier. Zo wordt iedereen weer op scherp gezet. Als dat al geen alleraardigste vondst was, zorgt een subtiele baslijntje van Ewoud Herregat op het einde voor de kers op de taart. Het resulteert in een gitaarfeest, waar de schreeuwstem van de Nederlander Koen Mattheeuws nog maar nauwelijk bovenuit kan komen. ’Please Disperse’ zet de gecreëerde lijn routineus door.

Denk nu niet dat de ingezette muzikale stormram gaat vervelen. Er valt heel veel te genieten. Zo is de gitaarsolo op ‘Vial Play’ het beste op het album en lijkt de ruwe krachtpatserij op ‘Antillectual Disease’ wel erg simpel, al is die effectief. Hier wordt het ‘grunten’ even losgelaten om het thema van het album luid en duidelijk te vertolken: “Satisfy the need to be deceived/turn a blind eye to an intricate reality/tough as it is – progression not wanted here”.

Hierna volgen twee uitstekende nummers, waarbij ‘Follow The Reader’ er met vlag en wimpel bovenuit steekt. De tempowisselingen, het uitstekende drum- en gitaarwerk zorgen voor een waar spektakel. Op ‘Watch It Burn’ lijkt het wel of het productieteam de bas en drums met wat meer gevoel geproduceerd heeft. Dit klinkt direct zoveel heftiger (en beter)! Het spoken word tussenstukje met het iconische “You can’t handle the truth” zorgt voor een aangename afwisseling tussen het ietwat chaotische metalgeweld.

Primal Creation heeft een gevarieerd album gemaakt, waarbij de invloeden van bands als Testament, Megadeth en Death Angel doorklinken. Dit is vooral de verdienste van de gitaristen Ruben Dhaene en Cédric Uyttendaele en hoe zij inspelen op de ritmesectie. Daar waar de productie in het begin nog wat te wensen overlaat, wordt dit tegen het einde meer dan goed gemaakt. Uiteraard is hiervoor een uitstekende oplossing: lekker luid op de stereo afspelen… Genieten!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Primal Creation Label:Eigen Beheer
Cover Scarved - Flashback

Scarved - Flashback Flashback is het derde album van de Belgische retro-rockers Scarved . De...