RECENSIE: Samba Toure - Binga

Samba
recensie cijfer 2021-07-19 Samba Touré draagt de traditie van Ali Farka Touré. De Malinese blueszanger Samba Touré ontwikkelde in de band van Ali Farka Touré het geheime recept van Amerikaanse blues, rock ’n roll en Afrikaanse melodieën. Ali Farka Touré mag ons ontvallen zijn, Samba Touré draagt de stijl met verve.

Op zijn nieuwste album Binga vormt de akoestische blues het belangrijkste ingrediënt. Dat levert een plaat op die doet denken aan het meesterwerk ‘Talking Timbuktu’ waarin Ali Farka Touré en Ry Cooder de handen ineen sloegen. Het zijn dezelfde diepe, blues grooves die de luisteraar met de mysterieuze taal meevoeren. Blues dat het lijden bezingt, zonder precies te weten welk lijden.

Dat levert veel mooie momenten op. Bijvoorbeeld het zacht kabbelende gitaarwerk op ‘Atahar’. Prachtig zoals die gitaar als een beekje kabbelt terwijl de drums met langere tussenpozen stevig slaan. En dan Samba Touré die stevig zingt. Ook met elektrische gitaar kan het mooie effecten hebben. Bijvoorbeeld ‘Fondo’ waarin je bijna Pink Floyd’s ‘Wish You Were Here’ in het ritme kan horen, maar waar Samba Toure en bandleden met een qua tempo teruggeschroefd ritme, mondharmonica en hypnotiserende zang betoveren. Geweldige plaat.

Samba Touré zijn muziek is zo doorleefd dat taal geen barrière meer vormt. Binga bevat niet de Malinese blues gevuld met elektrische gitaarwerk in de stijl van Tinariwen, Tamikrest en Bombino. Samba zoekt het meer bij de akoestische deltablues. De Malinees zoekt de rust om zijn verhalen te vertellen. En de luisteraar te betoveren met prachtige ritmes. Dat maakt dat Binga als plaat het beste in de volledige vijfenveertig minuten gewaardeerd kan worden. Dan is het een meesterwerk waarmee de hoogtedagen van Ali Farka Touré eer worden gedaan, maar Samba laat horen als individuele artiest niet onder te doen voor de grote leermeester.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Samba Toure Label:Glitterbeat
Cover Comorian - We Are An Island, But We're Not Alone

Comorian - We Are An Island, But We're Not AloneDe Amerikaanse muziekproducer Ian Brennan trekt als een moderne Alan Lomax de...