RECENSIE: Dal:um - Similar & Different

Dal
recensie cijfer 2021-08-13 Dal:um staat voor ‘streef iets na’ in het Koreaans en dat is tekenend voor dit duo. Zij hebben het zichzelf namelijk niet gemakkelijk gemaakt door de mogelijkheden van twee traditionele snaarinstrumenten te verkennen. Ha Suyean speelt gayageum oftewel kayagum , een liggend citerachtig snaarinstrument met twaalf zijden snaren. Haar partner Hwang Hyeyoung speelt geomungo , een liggend citerachtig snaarinstrument met zes zijden snaren. Je zou kunnen zeggen: het zijn praktisch dezelfde instrumenten, maar dan net even anders. Similar & Different is dan ook een treffende titel voor hun album.

Suyean en Hyeyoung kennen elkaar van hun studietijd bij het Seoul Metropolitan Youth Traditional Music Ensemble. Zij kwamen los van elkaar tot de conclusie dat zij hun emoties niet kwijt konden in de folkloristische muziek die zij speelden. Om hiervan af te wijken zijn zij het muzikale debat aangegaan met drie jonge Koreaanse componisten: Jang Taepeyong, Choi Jiwoon en Lee Aro. Gezamelijk zochten zij naar de balans tussen het originele geluid van de snaarinstrumenten en bewust gekozen stiltes. Zij zien deze als “a space of anticipation” , waarbij de luisteraar de leegte voor zichzelf kan invullen. In elke compositie op dit album komt dat element in verschillende vormen terug.

Het eerste nummer ‘Dasreum’ laat zich beluisteren als een opwarmertje, waarbij allerlei geluiden je doen vermoeden dat de instrumenten hun plek nog moeten vinden. Bij ‘TAL’ zijn die gevonden en worden de grenzen opgezocht. Het echte werk begint pas met ‘Shadow Play’, waar het duo met elkaar communiceert om samen de harmonie te vinden. Die wordt later op ‘The Waves’ prachtig uitgebouwd, zodat je meebeweegt op de door hen nagebootste golfbeweging. Na drie minuten echter slaan deze golven te pletter en wordt de kayagum enkel gebruikt als percussie instrument. Het duurt dan nog ruim vijf minuten totdat het geheel weer tot rust komt. Wat zal dit een prachtig schouwspel zijn, wanneer het live wordt uitgevoerd.

Het spektakelstuk is ‘Trace’, waar zij van meet af aan de beide instrumenten tegen elkaar in opstand laten komen. Beide dames strijden om aandacht: snaren worden geplukt, gebogen en vervormd. Tweemaal toe wordt er een pauze ingelast, om vervolgens heel langzaam de spanning weer op te voeren. Pas na bijna negen minuten geven zij zich beiden gewonnen en komt het zithergeweld abrupt tot een einde.

Dal:um weet met hun traditionele snaarinstrumenten verschillende muzikale grenzen te overbruggen. Niet alleen zijn er elementen van rockmuziek te herkennen, er is ook aandacht voor het experimentele, zoals op ‘The Collapsing Time’. Liefhebbers van onder andere Rodrigo Y Gabriela zullen hier zeker voor te porren zijn. Het vereist meerdere luisterbeurten eer je hen op waarde kunt schatten, maar de waardering zal er niet minder om zijn.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Dal:um Label:Glitterbeat
Cover Between the Jars - What`s To Come

Between the Jars - What`s To ComeEen jaar geleden verraste de Utrechtse band Between The Jars met hun...

Cover Kolektivní Halucinace - Reality

Kolektivní Halucinace - Reality Het is alweer vier jaar geleden dat Kolektivní Halucinace hun vorige plaat...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT