RECENSIE: Johnny Mastro & Mama's Boys - Elmore James For President

Johnny M
recensie cijfer 2021-06-21 New Orleans is ongetwijfeld een van de bekendste steden waar het de oorsprong van muziekstijlen als gospel en jazz betreft. De stokoude blues(rock) die de uit New York afkomstige, In Californië woonachtige, maar tijdelijk in New Orleans neergestreken, Johnny Mastrogiovanni met zijn band Johnny Mastro & Mama’s Boys laat horen heeft iets meer zijn oorsprong in Chicago, maar New Orleans heeft natuurlijk een heel fijn (muziek)klimaat. Daarom ook heeft de zanger/ mondharmonicaspeler/ gitarist deze stad uitgekozen om met zijn band zijn dertiende plaat Elmore James For President op te nemen. Geheel in de traditie van de band is dat gewoon live in de studio gedaan. Het zorgt voor een rauwe en eerlijke sound zonder enige opsmuk.

Elmore James For President is een ode aan New Orleans en aan Elmore James, een bluesgitarist/ zanger die van 1918 tot 1963 leefde en nog speelde met grootheden als Robert Johnson en Sonny Boy Williamson. De eerste incarnatie van Fleetwood Mac, maar ook Jimi Hendrix en George Thorogood raakten geïnspireerd door Elmore James.

Na bovenstaand intro weet je gelijk welke kant het opgaat met Elmore James For President. De muziek klinkt bij tijd en wijle alsof het pakweg zestig tot zeventig jaar geleden is opgenomen, maar ook het desolate Californische woestijngeluid, zoals we dat kennen van Brant Bjork, hoor je zo hier en daar ook iets terug (‘Wildman Call’) . De rauwe vervormde gitaren, de knauwende bluesstrot van Johnny en de regelmatig terugkerende harmonica maken het vintage sfeertje volledig af.

De bluesrock ploegt ruim veertig minuten lang voort in diverse zompige tempo’s en vindt in de laatste twee tracks (‘Bottle Won’t Save You’ en ‘Little Freddie Is King’) nog wat George Thorogood-achtige gejaagdheid. In ‘Rampart Street’ wordt een leuk boekje open gedaan over wat er allemaal tijdens het broeierige Mardi Gras in New Orleans gebeurt (horen, zien en zwijgen lijkt ons het beste).

Gek genoeg staat op Elmore James For President wel een cover van Sonny Boy Williamson (‘Baby Don’t Worry’), maar niet van Elmore James zelf. Het maakt voor het geluid van dit album, dat liefhebbers van oude Amerikaanse blues ongetwijfeld aan moet spreken weinig uit. Veel authentieker ga je ze heden ten dage niet meer krijgen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Johnny Mastro & Mama's Boys Label:Continental Record Services
Popa

Popa Chubby - Tinfoil HatHij is onlangs zestig jaar geworden, maar Ted Horowitz, beter bekend als...