RECENSIE: Ledfoot & Ronni Le Tekro - A Death Divine

Ledfoot
recensie cijfer 2020-12-27 Onwaarschijnlijke samenwerkingen kunnen soms tot hele verrassende platen leiden, maar ook tot controversiële broddelwerkjes. We herinneren ons allemaal vast nog wel de samenwerking tussen Lou Reed en Metallica, de een vond Lulu een gedrocht terwijl de ander er lyrisch over was. Ook de samenwerking tussen Ledfoot en Ronni Le Tekro zal voor- en tegenstanders kennen.

Ledfoot (Tim Scott McConnell) is bekend als de in Noorwege woonachtige Amerikaanse singer-songwriter die zich op pad van ‘darkblues’ begeeft. Zelf noemt hij het ‘gothic blues’. Ronni Le Tekro is binnen de hardrockwereld bekend als de vingervlugge gitarist van de populaire Noorse hardrockband TNT. Samen hebben ze acht songs onder de naam A Death Divine opgenomen. Om iedereen gerust te stellen; de samenwerking tussen de twee vrienden is er eentje die helemaal klopt. Het melancholische, wat sombere stemgeluid van Ledfoot en het sfeervolle en technische perfecte gitaarwerk van Le Tekro maken dat A Death Divine prima te verteren valt. De veelal akoestische setting, met hier en daar wat uitbarstingen, is de perfecte omlijsting voor de teksten die de somberste zielenroerselen van de heren (meestal Ledfoot) blootleggen. Uit dat oogpunt gezien is A Death Divine meer een Ledfoot album en zal als zodanig het meest bij zijn fans aanslaan. TNT fans komen misschien wat minder aan hun trekken. Alleen de soms wat steviger akkoorden, halverwege ‘A Death Divine’, de pittige uitbarstingen in ‘Shut Up’ en het heftige einde van ‘Open The Door’ doen soms iets meer aan de werkgever van de Noorse gitarist denken.

Het lange en grotendeels akoestische ‘Imperfect World’ ademt in alles Ledfoot, maar het spannende gitaarwerk van Le Tekro houdt het lekker dreigend. Van een andere orde is ‘A Part Of Me’ dat rond een lekkere, bijna jazzy, drumshuffle (met kwastjes) is gebouwd. Ledfoot hijgt en huilt hier zijn teksten bijna in de microfoon. Het gaat tenslotte over een verloren liefde en het verdriet is er dan ook bijna van af te scheppen. Aan het begin van het album staan enkele meer toegankelijke songs (‘This Town’ en ‘High Time’) en in de rustige openingssong ‘Cold Lonely Night’ laat Le Tekro zich meteen gelden met een sfeervolle gitaarsolo.

A Death Divine zou zomaar wel eens het stapje omhoog kunnen zijn dat Ledfoot nodig heeft. Positieve recensies over zijn vorige album White Crow heeft hem nog geen echte doorbraak opgeleverd, maar omdat dit album een flink stuk toegankelijker is dan zijn eerdere werk zou het best eens aan kunnen slaan bij een wat groter publiek. Het zou hem gegund zijn, ook met dank aan Le Tekro, maar daar zijn het dan ook vrienden voor.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ledfoot & Ronni Le Tekro Label:Pias
Cover Living Room Heroes - Trouble In Mind

Living Room Heroes - Trouble In Mind Trouble In Mind is het derde album van Living Room Heroes . De band...