RECENSIE: This Is The Kit - Off Off On

TITK
recensie cijfer 2020-11-15 This Is The Kit is het alter ego van de in Parijs woonachtige Britse muzikante en zangeres Kate Stables en het is tevens de naam van haar band. Deze band bestaat naast Stables (zang, gitaar, banjo) uit Neil Smith (gitaar), Jamie Whitby-Coles (drums, zang), Jesse D Vernon (gitaar, bas, piano, zang) en Rozi Leyden (bass, zang). Laatstgenoemde zou je ook kunnen kennen onder haar artiestennaam Rozi Plain.

This Is The Kit debuteerde al in 2006 met de EP Two Wooden Spoons en in 2008 verscheen het debuutalbum met de grappige titel Krulle Bol. Inmiddels zijn we twaalf jaar verder en is This Is The Kit met Off Off On toe aan album nummer vijf.

Off Off On werd geproduceerd door Josh Kaufman, die eerder onder andere The Hold Steady, Josh Ritter en Bob Weir produceerde en meespeelde op albums van onder andere The National en The War On Drugs. Kaufman speelt op Off Off On ook gitaar, bas en toetsen. Verder speelt op het nummer ‘Shinbone Soap’ ook Aaron Dessner van The National mee.

De muziek van This Is The Kit laat zich het beste omschrijven als rustige indiefolk met wat rockinvloeden. Door het gebruik van blazers heeft een aantal nummers ook een wat jazzy feel. Luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Slider’, waar een subtiele tenorsax in verwerkt is, of naar de geweldige single ‘Coming To Get You Nowehere’. Het intro van deze songs doet door de verschillende blazers wel een beetje aan het werk van Blood, Sweat & Tears denken. Ook ‘Started Again’ en ‘Carry Us Please’ worden opgesierd door mooie blazers.

Een ander hoogtepunt op Off Off On is het al eerder genoemde ‘Shinbone Soap’. In deze verstilde song horen we pas tegen het eind de piano van Aaron Dessner. Ook de nieuwste single ‘Was Magician’ is erg mooi. Deze song heeft een mooie warme sound.

De liedjes op Off Off On zijn allemaal een beetje in hetzelfde tempo en het album heeft een redelijk uniforme sound. Hierdoor ligt eenvormigheid op de loer en bij de eerste beluistering kan het Off Off On inderdaad een beetje saai lijken. Als je het album nog een kans geeft, ontdek je allerlei subtiliteiten en blijkt Off Off On zeker niet saai te zijn. Integendeel, de vele sterke songs en de warme productie maken het album tot een warm bad, waar je heerlijk in kunt wegzakken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:This Is The Kit Label:Rough Trade Records
Cover Clipping. - Visions Of Bodies Being Burned

Clipping. - Visions Of Bodies Being BurnedSinds hun debuutplaat CLPPNG op Sub Pop is Clipping. het lievelingetje...