RECENSIE: T. Gowdy - Therapy With Colour

Gowdy
recensie cijfer 2020-09-15 Het Constellation platenlabel timmert lekker aan de experimentele, elektronische weg. Hadden ze onlangs al Markus Floats en JOYFULTALK aan hun keur van artiesten toegevoegd, daar komt ook T. Gowdy nog bij. Sinds 2008 produceert hij diverse artiesten, waaronder indierockgroep Suuns, folkgroep The Barr Brothers en de creatieve moderne jazzsaxofonist Anna Webber. Sinds 2018 brengt hij als sound artist ook zijn eigen muziek uit, wat zich voornamelijk ent op ambient elektronica. Het meest actief is hij met zijn audiovisuele voorstellingen op MUTEK, zowel in zijn woonplaats Montréal als Barcelona, Spektrum in Berlijn en het Pico Union Project in Los Angeles.

Op EP Therapy With Colour werkt hij live en in tandem samen met de Ierse visual artist Laura Buckley, die ook het artwork verzorgt. De vijf muziekstukken zijn geïnspireerd door de zelfhypnose activiteiten die hij onderging, gebruik makend van de Nova Pro 100 Light and Sound Mind Machine, die als sinds de begin jaren negentig hiervoor gemaakt zijn.

Aangezien de composities gemaakt zijn als audiovisuele stukken, is het aan te bevelen om deze met ogen dicht en met koptelefoon op te beluisteren. Al snel wordt je met opener en titeltrack ‘Therapy With Colour’ in een trance getrokken. De zenuwachtige beats in een loop, die gepaard gaat met hoog gepitchte elektronische druppels zorgen daadwerkelijk voor een hypnotisch effect. Datzelfde geldt voor het stereo-effect van ‘Depse’. ‘Up CTRL’ is het meest gevarieerde nummer, wat niet eens zou misstaan op een ambient feest. De zware drone-tonen van ‘No Wave II’ zorgen ervoor dat we ontwaken uit de roes waar Gowdy ons in had ondergedompeld. Het is dan aan ‘Excavating Air’, met zijn industriële geluiden en onderbroken ruis om ons langzaam weer de wereld in te sturen. De pulserende beat maakt ons weer waakzaam voor nieuwe prikkels, waarna het nummer abrupt eindigt.

Al met al is deze EP een bijzondere luisterervaring waarvoor je in de stemming moet zijn. Meditatie en muziek gaan vaak goed samen, maar Gowdy maakt het ons niet gemakkelijk. Zoals hij zelf zegt: “My work is less about the outcome than it is a transformation. I am interested in communicating the feeling of suspension, a bridge through space. Nothing is able to touch in this space but there is a shared feeling of connection through disorientation.” Voor de liefhebber met de ogen dicht.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:T. Gowdy Label:Constellation
Cover Laurence Pike - Prophecy

Laurence Pike - ProphecyBosbranden, wervelstormen, overstromingen, aanhoudende hittegolven,...